Financijski pogled u lokalne izbore: Smiju trošiti manje nego 2017., za donacije veće od 5000 kuna - ugovor

FOTO: Google

29.3.2021. | 14:25 | glas-slavonije.hr
IZVOR: glas-slavonije.hr
Pregleda: 1144

Donacije političkim strankama smiju iznositi najviše 30.000 kuna za pojedince, a do 200.000 za tvrtkeDržavno izborno povjerenstvo prošloga je tjedna pozvalo tvrtke i građane koji namjeravaju donirati sudionike lokalnih izbora u svibnju da to čine poštujući zakonska pravila te vode računa da je ograničen iznos koji mogu donirati. Donacijama i time tko su u ranijim kampanjama sve bili donatori političkih stranaka i pojedinaca, primjerice pokojnog Milana Bandića, javnost se u proteklom razdoblju doista podosta bavila.

Bez "pranja novca"U svakom slučaju, sve fizičke (građani i obrti) i pravne osobe koje namjeravaju donirati stranke ili pojedinca na izborima u novcu ili proizvodu, odnosno usluzi, DIP je podsjetio da su kod uplate donacije dužni upisati svoje osobne podatke (ime, prezime/naziv, OIB te adresu) kako bi im primatelji donacije mogli izdati potvrdu o primitku. Isto tako, za svaku donaciju donatori su dužni primatelju dostaviti potpisanu izjavu da se protiv njih ne vodi postupak naplate dospjelih nepodmirenih obveza prema državnom, odnosno proračunu županije, grada, općine, a doniraju li stranku ili neovisnu listu u proizvodu odnosno usluzi, dužni su izdati potvrdu s naznačenom tržišnom vrijednosti darovanog.

Ukupna vrijednost donacija fizičke osobe za financiranje troškova izborne promidžbe ne smije prelaziti iznos od 30.000 kuna, i to pojedinoj političkoj stranci ili listi grupe birača (neovisno o tome u koliko jedinica samouprave sudjeluju na izborima), kao i pojedinom kandidatu na izborima za općinske načelnike, gradonačelnike, župane i njihove zamjenike.


Kada je riječ o donacijama pravnih osoba, ukupna vrijednost njihove donacije za financiranje troškova izborne promidžbe ne smije prelaziti iznos od 200.000 kuna.
Donacije u novcu uplaćuju se na poseban račun za financiranje troškova izborne promidžbe političke stranke, odnosno nositelja neovisne liste. Za donacije čija je vrijednost veća od 5000 kuna donator i primatelj dužni su pak zaključiti i ugovor, uz koji se opet treba priložiti izjavu donatora. Kada je riječ o donacijama čija je vrijednost veća od 5000 kuna za koje nije zaključen ugovor, politička stranka, odnosno nositelj neovisne liste dužni su to prijaviti nadležnom izbornom povjerenstvu te iznos vrijednosti takve donacije uplatiti u korist državnog proračuna, najkasnije u roku od 15 dana od dana primljene uplate.


Krešimir Macan, komunikacijski stručnjak, podsjeća kako su maksimalni iznosi koje nakon donacija stranke i kandidati pak smiju potrošiti u kampanji smanjeni 2019. godine. Tako ukupan iznos troškova izborne promidžbe po kandidatu odnosno kandidacijskoj listi ne smije prelaziti iznos veći od 800 tisuća kuna na izborima za gradonačelnika Zagreba (do 2019. je to bilo milijun kuna), 480 tisuća kuna na izborima za župana i gradonačelnika velikoga grada (ranije bilo do 600 tisuća), a 200 tisuća kuna na izborima za gradonačelnika i općinskog načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju više od 10.000 stanovnika (ranije 250 tisuća).

Kada je riječ o manjim mjestima, dopušteno je potrošiti 80 tisuća kuna na izborima za gradonačelnika i općinskog načelnika u jedinicama lokalne samouprave koje imaju od 3001 do 10.000 stanovnika (ranije 100 tisuća) te 40 tisuća kuna na izborima u jedinicama koje imaju do 3000 stanovnika (do 2019. je bilo 50.000). Na izborima za zamjenika općinskog načelnika, gradonačelnika i župana koji se bira iz reda pripadnika nacionalnih manjina, odnosno hrvatskog naroda, ukupan iznos troškova izborne promidžbe ne smije prelaziti iznos veći od 50 % od iznosa za izbore općinskih načelnika, gradonačelnika i župana.
"Kada je riječ o donacijama, iznosi ograničenja nisu mijenjani. Tim ograničenjima sprječava se pranje novca na izborima, kao i da isti čovjek donira prevelik iznos. Iako su se pojedinci i u tome znali snaći, pa je svojevremeno Bandiću veliki broj ljudi donirao po 20.000 kuna za kampanju - jer se tako 'prao keš' jer je za neke ljude bilo jasno da nemaju taj iznos za 'darivanje' na izborima - kaže Macan.

InteresiTreba podsjetiti i da su na parlamentarnim izborima 2020. većina donatora stranaka bile privatne osobe, i to stranačkih članova.
Na ranijim izborima bilo je i primjera da najbogatiji donatori doniraju i HDZ i SDP, pa i neke manje stranke, kako bi sebi osigurali da će onaj tko bude na vlasti voditi računa i o njihovim interesima. Primjerice, ranije je Ivica Todorić, tj. njegova bivša tvrtka, uplaćivala znatne iznose raznim sudionicima na izborima. "Nitko ti ne brani da se 'osiguraš', pa da uplatiš i HDZ-u i SDP-u isti iznos, ali jednoj stranci možeš maksimalno uplatiti iznos koji je ograničen", dodaje Macan.

Prema njegovim riječima, s donacijama nikada nije bio problem, jer novaca u kampanji uvijek nedostaje, uvijek se može potrošiti, no 2019. je smanjena mogućnost potrošnje, što u neku ruku odgovara onima koji su na vlasti. "Kandidatima i strankama je smanjeno ograničenje koliko mogu potrošiti, a bitno je naglasiti i da moraš imati ugovor, da to mora biti provjeren novac", rekao nam je Macan.

Na pitanje hoće li ovaj put biti veći problem osigurati donatore, s obzirom na to da je epidemija otežala život i dijelu gospodarstva, Macan kaže da za kampanje to nikada nije bio problem. "Oko kampanja se uvijek vuku interesi. Prvo, velike stranke imaju novac, a oko drugih stranaka se uvijek skupi neki interes. Dakle, oni koji imaju dobru politiku, koji imaju šanse i iza kojih stane interes, ti će naći sponzore", zaključuje Macan.

(Izvor: Glas.slavonije.hr)

 

 




Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI