Nema el Cid-a, do matricida

FOTO: 034 portal

20.8.2019. | 08:29 | Schrödinger's Thylacine
Pregleda: 1384

I dok se Rodrigo Díaz de Vivar vjerojatno breca u slavom ovjenčanom grobu na sam spomen njegova počasnog i heroičkog nadimka u jednom naslovu koji sadrži pojam što po svoj prirodi ljudskome umu dokučivih stvari - ne bi trebao postojati, ova tema nema veze s negdašnjom slavom srednjovjekovne Kastilje, niti sa Španjolskim folklorom. Ova tema zapravo ne bi trebala imati veze ni s čim. U samoj suštini stvari, ova tema ne bi trebala biti. Ali kao i mnoge druge mračne, nezamislive, ili barem neizgovorljive ljudske teme, priče, ili sudbine, na žalost Svijeta u svoj svojoj varljivosti i uplakanoj mu kći po imenu Čovječnost, pojam poput ovog iz naslova je tu, stoji i postoji utemeljen u povijesti, lošoj statistici, utjelovljen u krajnjoj tragediji i svome znanstveno-pravnom imenu - "matricid".

Da razbijemo terminološku mistiku oko pojma i čina koji ne zaslužuje datu mistifikaciju ni u kojem obliku; "matricid" predstavlja čin ubijanja vlastite majke. Kratko, ali neoštećenom umu ne baš jasno ? Ima li monstruoznije ironije od one da vlastiti izdanak, potomak, dijete jednim gestom činjenično-voljne nakarade, oduzima, uništava i krade život koji mu je život dao ? Nema. I da se ne upletemo u uvijek nezahvalni vid moraliziranja oko nečega što upravo ni ne podliježe moralnoj skrutinij, bitno je naglasiti da je svatko iole racionalan svjestan sveopće različitosti i nesagledivo raspršena spektra kako pozitivnih, tako i negativno nabijenih ljudskih sudbina. No ipak, ako se vratimo na poražavajuću temu sa svim njenim nesretnim varijacijama, ne možemo ne ostati skamenjeni suštom neprirodnošću i neshvatljivošću dehumanizirane premise. Što natjera sjeme, stanicu, zatim klicu, zigotu, embrio, pa zaseban život da svoje konačno djelovanje i usud nekih xy godina kasnije usmjeri ka uništenju svojega vlastitog začetka ? Nije li to također ultimativni čin samouništenja ? Ako i nije, nedvojbeni je i nepovratni akt samouništenja duše pojedinca. Uz ovakve fundamentalno-egzistencijalističke zaključke osoba se lako izgubi u arhetipskim osudama, kategorijama lošeg i šablonskim zaključcima. Tako da se ne štropotne na pomalo slijepom tragu monolitnog pravednika i isključimo "život" iz čina oduzimanja istoga, jer neupitno je da je svaki čin koji završava u tom' apsolutnom ekstremu, ekstreman i tragičan na svoj način. Apsolutno je svakome samo jedna majka uistinu majka, i svakoj majci svako njeno dijete nikad ne prestaje to biti, pa ni u krvi s kuhinjskim nožem u ruci. I tu dolazimo do potpuno nesagledivog paradoksa hranidbene protiv deliktne krvi u začaranom krvotoku života koji upravo ne može biti shvaćen, razjašnjen i prihvaćen nikakvim intelektualiziranjem, analiziranjem, dijagnosticiranjem.

Kako ne postoji adekvatan zaključak na ovu turobnu temu, a sve turobne stvari djeluju prihvatljivije s određene distance, pa bila ona fenomenološka, ili pak kronološka spomenimo nekoliko povijesnih slučajeva matricida i njihovih bazičnih konotacija. Bizantincima još 284. g. prije Krista taj fenomen nije bio stran, Egipćanima također. Svakako jedan od najpoznatijih povijesnih matricida je ujedno onaj rimski koji je i relativno najupitniji, što glede samog počinjenja, što u vezi motiva, a to je Neronovo smaknuće svoje majke Agripine mlađe zbog navodnog spletkarenja protiv njega. Nikako nije zanemariva ni činjenica da je nezanemariv broj najozloglašenijih serijskih ubojica 20. stoljeća u jednom trenutku ubio upravo svoju majku, s kojom su nerijetko još i živjeli. Pomalo oprečna je i dokumentacija više slučajeva 1945. za vrijeme tzv. "Borbe za Okinawu" gdje su pojedini japanski civili "preventivno" ubijali svoje majke kako bi ih poštedjeli zarobljavanja i eventualnoga mučenja i silovanja. Treba uzeti u obzir i da dosta statističkih matricida zapravo ne potpada u stvarnu kategoriju istoga, jer su mnogi potomci svoje majke ugasili u okviru malo većih pokolja i masovnih ubojstava koja su uključivala kompletne obitelji, ili pak homicidalni napad na društvo i okolinu općenito.


Za kraj, možemo također prinijeti svijesti da mnoga nesretna djeca u svojoj prenatalnoj (ne)pronicavosti i ne svojom krivnjom završe u krivoj utrobi, tj. maternici, a iz krivih utroba se rađaju krivi životi čije nesretne krivulje krivudavo traže svrhu i smisao iako su im većinom i početna i završna točka već odavno krivo ucrtane. Nažalost takav deterministički stav uz jalovo objašnjenje ne pruža nikome nikakvu utjehu, a još manje opravdanje.


autor: Schrödinger's Thylacine


Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI