Ususret 130. obljetnici željeznice u Požegi i kako to bijaše za 110-u

Usuret 130. obljetnici željeznife u Požegi i kako to bijaše za 110-u
(FOTO: Ustupljena fotografija)

24.11.2024. | 15:41 | Z.R.
IZVOR: Z.R.
Pregleda: 5133

"Kroz moje bivstvovanje i dugogodišnje djelovanje u ovom našem Gradu, i kao vijećnika u Gradskom vijeću Grada Požege i kao predsjednika Međustranačkog oporbenog vijeća koje je bilo izuzetno aktivno u svim porama gradskog života,meni nije bilo potrebno onih „100 dana poštede“ kad dođoh (25.09.2002.) na čelo Grada jer mi je vizija i misao vodilja, kao plod saznanja i involviranosti u gradsku problematiku, bila potpuno spremna za operacionalizaciju, bilo da je riječ o djeci, mladima, bolesnima, socijalno ugroženima, osobama starije životne dobi i njihovim potrebama, podizanju našeg zajedničkog standarda podzemne i nadzemne infrastrukture ( vode, kanalizacije, asfaltiranih ulica, nogostupa i parkirališta), urednosti i čistoće ( pročelja, veža, kapija i zelenila), a posebno u potporiinstitucijama kulture (arhiv, muzej, knjižnica, glazbena škola).

Moja posebna povezanost sa željeznicom uz Parnjačuili Garu kako ju zvasmo, te njena 110.obljetnica u gradu Požegi (02.12.2004.) bila mi je doista snažan motiv ka ostvarenju svog nauma glede toga - ( putni prijelaz preko „rijeke i pruge“ u Primorskoj, formiranje parkirališta sa 100 mjesta u ulici Franje Cirakija, uređenje derutne zgrade Željezničkog kolodvora, te posebno postavljanje kao muzejskog eksponata, još uvijek od topionice željeza sačuvanu staru lokomotivu iz 1926. koja je u prošlosti prometovala na relaciji Nova Kapela - Velika.

Već u prvih mjesec dana krenuh u snažno lobiranje kod generalnog direktora HŽ-a g. Drempetić Marijana (dobro smo se znali i prije) i koji seoduševio mojim prijedlogom zajedničkog ulaganjačime mi se otvorio i prostor za djelovanje kroz HŽ - Nekretnine, HŽ - Infrastrukturu, te kroz i HŽ – muzej.
Nakon niza kontakata uslijedio je i sastanak u Požegikako bi na licu mjesta sve detaljno dogovorili i stavili na papir, a o čemu svjedoči i dokument“ Bilješke“ sačinjen 29.01.2003. sa zaključcima tko, što, kad i kako treba odraditi.


Uskoro smo sačinili i Sporazum (25.05.2003.) kojim smo definirali slijedeće: - zajednički poduzeti sve kako bi se otvorio pravac i spoj Primorske ulice i Ulice Josipa bana Jelačića, odnosno kako bi se još jednim mostom povezao jug i sjever Grada – mučno raspetljavanje te zavrzlame okončali smo tek 14.02.2004., - Grad će osigurati zamjenski stan za smještaj jedne obitelji koja ima stan sa stanarskim pravom u derutnom objektu HŽ-a, te će urediti pročelje kolodvora i unutarnji sanitarni čvor, a zauzvrat ćedobit na korištenje zemljište u Cirakijevoj ulici zaizgradnju novih 100 parkirnih mjesta, rok završetka radova 02.12.2004., 


- HŽ će dozvoliti i izložiti i muzejski eksponat pokraj Kolodvora uz uvjet da Grad sa 100 tisuća kuna pomogne obnovu stare parne lokomotive iz 1926.godine koja je prometovala na relaciji Nova Kapela – Velika sve do 1988. ( posljednja parna lokomotiva koja je uopće i prometovala u Hrvatskoj)i koju smo de facto iščupali ispred topionice, rokobnove i postavljanja 02.12.2004.

I hvala Bogu, uspio sam – od zamisli do realizacije – koʼ po špagi i swiss cajgeru. 110. obljetnica bila je dakle dostojno obilježena – preko rijeke i pruge povezali smo Primorskom i Jelačićevom sjever i jug Grada Požege – obnovili Željeznički kolodvor dajući novi sjaj ljepoti Požege - postavili Parnu lokomotivu kao vrijedan spomenik tehničke baštine – i Gradu Požegi podarili 100 novih parking mjesta.

Dakako, u Izložbenoj dvorani Gradskog muzeja u suradnji sa Hrvatskim željezničkim muzejom, Željezničkim kolodvorom Požega i Pleternica te Državnim arhivom u Požegi postavljena je i prigodna izložba.

I naravno, nisam zaboravio sjetiti se ni vrsnogerudite, pjesnika i dugogodišnjeg gradonačelnika koji je svojim dolaskom na čelo našeg Grada unio i duh jedne snažne obnoviteljske energije, čovjek koji se brinuo za „red, zdravlje i čistoću“ Grada i koji jezaslužan za mnogo čega u ovom Gradu: od Financ-palače- danas Suda, Osnovne škole- danas Kempfove, Prve požeške štedionice – danas Požeška knjižnica, Ratarnice – danas Poljoprivredne škole…… pa sve tamo do zalaganja za uspostavu i dolazak željeznice u Požegu.

U njegovu čast i spomen, i našu zahvalnost, za 110. obljetnicu 02.12.2004. pripremljena je i promociju knjige – Franjo pl. Ciraki - Bilježke i zapisci, na temelju njegove rukopisne ostavštine iz šesnaest bilježnica u kojima opisuje vrijeme, prostor, ljude,običaje, “delicije duha i tijela“, probleme i dileme, a koje nam danas daju i puni uvid u politički, socijalni i kulturni prostor onog vremena, vremena slobodnog kraljevskog Grada Požege i i Slavonske Atene. 

I na kraju,
Čime će nas za 130,obljetnicu željeznice u Požegi (02.12.2024.) iznenaditi i nadariti „aktualnigradonačelnik“ ja ne znam, načuh da će biti samo izložba, pa stoga predlažem i usrdno molim za našu „željezničku ljepoticu“ izloženu već punih 20 godina suncu, snijegu, vjetru i kiši – 10-12 kg crne lak boje, 1-2 kg crvene, nešto manje bijele i jedno okruglo mat-staklo fi/250 mm. Zaslužila je to!" - napisao je Zdravko Ronko. 

Kako je sve to izgledalo, možete pogledati OVDJE.



Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Podržavate li porez na nekretnine?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI