Postaje sve bolje. Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa kaznilo i načelnika Jakšića Ivicu Kovačevića

FOTO: Požeško-slavonska županija/ 034 portal

18.8.2024. | 15:29 | Dopisnik iz dijaspore
Pregleda: 7912

Nakon što smo prije dva dana pisali da je Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa kaznilo zamjenika gradonačelnika Pleternice Domagoja Katića zbog neispunjavanja imovinske kartice za 2022. godinu, doznajemo da je prije 20-ak dana isto Povjerenstvo kaznilo načelnika općine Jakšić Ivicu Kovačevića, i to ne po prvi puta. 

Doznajemo da je Povjerenstvo za odlučivanje o sukoba interesa u sastavu Aleksandre Jozić-Ileković, kao predsjednice Povjerenstva, Nike Nodilo Lakoš, Igora Lukača, Ines Pavlačić i Ane Poljak kao članova Povjerenstva, na temelju članka 32. stavka 1. podstavka 3. i članka 44. stavka 2. Zakona o sprječavanju sukoba interesa („Narodne novine“, broj 143/21.,u daljnjem tekstu ZSSI), u predmetu obveznika Ivice Kovačevićaopćinskog načelnika Općine Jakšić, pokrenutom po službenoj dužnosti, na 49. sjednici održanoj 06. svibnja 2024. godine, donijelo sljedeću odluku:

I. Obveznik Ivica Kovačević, općinski načelnik Općine Jakšić, propustom da se izuzme iz postupka jednostavne nabave „Obnova i stavljanje u funkciju mjesnog doma Cerovac“, u okviru kojeg je izabrano trgovačko društvo L projekt d.o.o., u kojem je zaposlen njegov sin, počinio je povredu odredbe članka 9. stavka 1. i 2. ZSSI-a.
 
II. Za povredu ZSSI-a, opisanu pod točkom I. ove izreke, obvezniku se izriče novčana sankcija u iznosu od 1.000,00 eura.


III. Nalaže se obvezniku Ivici Kovačeviću da u roku od 15 dana od zaprimanja ove Odluke uplati novčanu sankciju iz točke II. ove izreke u ukupnom iznosu na račun prihoda Državnog proračuna Republike Hrvatske.


Obrazloženje:

Povjerenstvo je dana 30. kolovoza 2023. godine po službenoj dužnosti, a u vezi okolnosti i na temelju dokumentacije u predmetu M-144/23, u odnosu na imenovanog obveznika otvorilo predmet broj Pp-210/23. 
 
Naime, Povjerenstvo je dana 04. kolovoza 2023. godine, pod brojem 711-U-6501-M-144/23-01-28 zaprimilo zahtjev obveznika Ivice Kovačevića za davanjem mišljenja, u kojem je postavio upit smije li tvrtka u kojoj su zaposleni njegovi sinovi obavljati poslove za Općinu Jakšić koje dobije putem postupaka nabave uz napomenu da njegovi sinovi nisu ni vlasnici ni suvlasnici tvrtke niti obavljaju rukovodeće poslove u tvrtki.

Povjerenstvo je povodom navedenog zahtjeva, a vezano za utvrđivanje činjenica potrebnih za davanje mišljenja, zatražilo od Općine Jakšić dopunu zahtjeva te je iz zaprimljenih dopisa utvrđen da je u konkretnom slučaju riječ o trgovačkom društvu L Projekt d.o.o., te da je postupak nabave završen, kao i da je riječ o postupku javne nabave i postupku jednostavne nabave, a sve u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi („Narodne novine“ broj 120/16., 144/22). 

Također, navedeno je da je za sve postupke nabave imenovano stručno povjerenstvo u skladu sa člankom 197. Zakona o javnoj nabavi i članku 3. Pravilnika o provođenju postupaka jednostavne nabave te da stručno povjerenstvo priprema i provodi postupak, pregledava i šalje prijedlog odluke odgovornoj osobi, u ovom slučaju općinskom načelniku, koji na temelju njihove ocjene i prijedloga kao odgovorna osoba u Općini Jakšić donosi odluku o odabiru. Ujedno je navedeno i da je sva dokumentacija vezana za postupak javne nabave objavljena u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske, a vezano za postupak jednostavne nabave. 

Povjerenstvu je dostavljen i zapisnik o otvaranju i ocjeni ponuda kao i prijedlog odluke na temelju kojeg se donosi odluka o odabiru. Zaključno je navedeno da je Općina Jakšić stupila u poslovni odnos s trgovačkim društvom L Projekt d.o.o. te da su navedeni postupci javne nabave u postupku realizacije. Također, u prilogu dopisa dostavljene su i potvrde trgovačkih društava L Projekt d.o.o. i Gradnja Atma j.d.o.o., kojima vlasnici potvrđuju da sinovi općinskog načelnika nisu niti vlasnici niti suvlasnici te ne obavljaju rukovodeće poslove u tvrtki niti su ikako povezani s procesima u postupku same nabave, uz napomenu da Općina Jakšić nije ni u kakvom poslovnom odnosu s tvrtkom Gradnja Atma j.d.o.o. Međutim, uvidom u Potvrdu o zaposlenju tvrtke L Projekt d.o.o. utvrđeno je da je sin obveznika u navedenoj tvrtki zaposlen na neodređeno vrijeme od 01. lipnja 2023. godine na radnom mjestu voditelja radova. 

Također, Povjerenstvo je uvidom u zaprimljenu dokumentaciju utvrdilo da u konkretnom slučaju obveznik Ivica Kovačević kao općinski načelnik donosi odluku o odabiru i zaključuje ugovor o javnoj nabavi s trgovačkim društvom u kojem je zaposlen njegov sin te mu je povodom podnesenog zahtjeva na 22. sjednici održanoj 01. rujna 2023. godine, dalo mišljenje da je sukladno članku 9. ZSSI-a dužan deklarirati činjenicu javnom objavom na internetskoj stranici da je trgovačko društvo u kojem je zaposlen njegov sin uputilo ponudu te se izuzeti od poduzimanja bilo kakve radnje uključujući i sklapanje ugovora te za to ovlastiti drugu osobu, koja će kao i sve druge osobe koje su ovlaštene, poduzimati radnje te također i članove Općinskog vijeća obavijestiti o predmetnoj okolnosti, a sve kako bi sačuvao vlastitu vjerodostojnost i dostojanstvo povjerene mu dužnosti te povjerenje građana. 
 
Slijedom navedenog, Povjerenstvo je dopisom broj 711-I-2089-Pp-210/23-03-24 od 06. listopada 2023. godine, od Općine Jakšić zatražilo da Povjerenstvu dostavi podatke je li obveznik Ivica Kovačević deklarirao Općinskom vijeću Općine Jakšić te stručnom Povjerenstvu koje provodi postupak nabave koji se odnosi na „Obnovu i stavljanje u funkciju Mjesnog doma Cerovac“ da je u trgovačkom društvu L Projekt d.o.o. koje je u odabrano u navedenom postupku, zaposlen njegov sin i je li ta činjenica objavljena na službenim stranicama Općine Jakšić. Također, zatraženo je očitovanje je li se izuzeo od sudjelovanja u navedenom postupku, a posebice je li kao općinski načelnik potpisivao ikakve akte vezano uz navedeni postupak i imao uvid u pripremu i provedbu postupka od strane Povjerenstva za provođenje postupka nabave, kao i je li potpisao odluku o odabiru i ugovor s odabranim ponuditeljem. Zatražena je i cjelokupna dokumentacija koja se odnosi na predmetni postupak javne nabave.

Općina Jakšić je dana 03. studenog 2023. godine Povjerenstvu dopis u kojem je navedeno da su postupak jednostavne nabave „Obnova i stavljanje u funkciju Mjesnog doma Cerovac“ i imenovanje Povjerenstva za provedbu postupka pokrenuti prije podnesenog zahtjeva za mišljenjem pa da se slijedom navedenog obveznik Ivica Kovačević nije izuzeo iz postupka niti je tu činjenicu deklarirao pred Općinskim vijećem. Također, navedeno je da je kao općinski načelnik u skladu sa Zakonom o javnoj nabavi donio Odluku o početku postupka jednostavne nabave „Obnova i stavljanje u funkciju Mjesnog doma Cerovac“ i Odluku o imenovanju Povjerenstva za provedbu postupka te da je nakon zaprimljenog Prijedloga odluke o odabiru najpovoljnije ponude i potpisao Ugovor. Zaključno je navedeno da je iz dostavljene dokumentacije vidljivo da je tvrtka L projekt izabrana kao najpovoljniji ponuditelj u projektu „Obnova i stavljanje u funkciju Mjesnog doma Cerovac“ temeljem prijedloga Povjerenstva, a da je Odluku o odabiru potpisao Ivica Kovačević kao općinski načelnik.
 
Slijedom navedenog, Povjerenstvo je dana 22. studenog 2023. godine utvrdilo postojanje pretpostavki za pokretanje postupka radi moguće povrede članka 9. stavka 1. ZSSI-a i o istome je obavijestilo obveznika putem obavijesti broj:711-I-2640-P-210/23-05-24 te je ujedno obveznik pozvan da se u roku od 15 dana očituje na činjenična utvrđenja iz predmetne obavijesti.
 
Obveznik se na citiranu obavijest očitovao dopisom zaprimljenim dana 27. prosinca 2023. godine navodeći da je zbog kratkoće roka za realizaciju projekta „Obnova i stavljanje u funkciju Mjesnog doma Cerovac“ te zbog nedostatka građevinske operative na području Slavonije ubrzano provođenje postupka jednostavne nabave te je općinski načelnik izvršio imenovanje Povjerenstva za provedbu postupka KLASA: 406-01/23-01/09, URBROJ: 2177-4-02-23-01 od 12. srpnja 2023. godine. Također, naveo je da je od Povjerenstva dobio dopis broj 711-I-1822-M-144/23-04/24 od 01. rujna 2023. godine u kojem je navedeno da na temelju članka 21. stavka ZSSI-a nije povrijeđen ZSSI te da mu se sugerira da deklarira Općinskom vijeću te Stručnom povjerenstvu radi izuzimanja u skladu s člankom 9. stavkom 1. ZSSI-a, ali da navedeno izuzimanje i deklariranje nije učinio jer je ugovor sa izvođačem potpisan 21. kolovoza 2023., a koji ugovor je i dostavljen u prilogu navedenog dopisa.
 
Povjerenstvo je uvidom u dokumentaciju dostavljenu od Općine Jakšić utvrdilo da je Općina Jakšić stupila u poslovni odnos s trgovačkim društvom L Projekt d.o.o. odnosno nesporno je utvrđeno da je Općina Jakšić dana 21. kolovoza 2023. godine sklopila ugovor s trgovačkim društvom L Projekt d.o.o., a ugovor je ispred Općine Jakšić potpisao načelnik Ivica Kovačević. Također, iz potvrde dostavljene od strane trgovačkog društva L projekt d.o.o. od 22. kolovoza 2023. godine utvrđeno je da je sin obveznika Ivice Kovačevića, u navedenom društvu zaposlen na radnom mjestu voditelja radova.
 
Nadalje, uvidom u dokumentaciju dostavljenu od strane Općine Jakšić te iz samog očitovanja obveznika utvrđeno je da se obveznik Ivica Kovačević nije izuzeo iz sudjelovanja u postupku jednostavne nabave „Obnova i stavljanje u funkciju Mjesnog doma Cerovec“ u kojem je izabrano trgovačko društvo u kojem je zaposlen njegov sin. Također, utvrđeno je da obveznik tu okolnost nije deklarirao članovima Općinskog vijeća Općine Jakšić niti je ta činjenica objavljena na službenim stranicama općine, a što je svojim očitovanjem potvrdio i sam obveznik. Također, utvrđeno je da je obveznik Ivica Kovačević temeljem Pravilnika o provođenju postupka jednostavne nabave donio Odluku o početku postupka jednostavne nabave „Obnova i stavljanje u funkciju mjesnog doma Cerovec“ i imenovanju Povjerenstva za provedbu postupka te da je potpisao i poziv za dostavu ponuda, a da je nakon zaprimljenog Prijedloga odluke o odabiru najpovoljnije ponude, potpisao dana 07. kolovoza 2023. godine i Odluku o odabiru te potom potpisao i ugovor. 
 
U konkretnom slučaju utvrđeno je da se obveznik Ivica Kovačević u obnašanju dužnosti općinskog načelnika Općine Jakšić nije izuzeo iz sudjelovanja u postupku jednostavne nabave „Obnova i stavljanje u funkciju mjesnog doma Cerovec“ u kojem je izabrano trgovačko društvo u kojem je zaposlen njegov sin te da tu činjenicu nije deklarirao članovima Općinskog vijeća Općine Jakšić, a niti je ta činjenica objavljena na službenim stranicama Općine Jakšić. Dakle, u konkretnom slučaju obveznik Ivica Kovačević je kao općinski načelnik donio odluku o odabiru i sklopio ugovor kojim je nastao poslovni odnos između Općine Jakšić i trgovačkog društva u kojem je zaposlen njegov sin, čime je povrijedio citiranu odredbu članka 9. ZSSI-a.
 
Nadalje, nesporno je da se poslovni subjekt u kojem je zaposlen sin obveznika može smatrati s obveznikom interesno povezanim, time da njegov sin, kao voditelj radova u navedenom poslovnom subjektu, prima plaću od navedenog poslovnog subjekta kao svoga poslodavca koji od obavljanja djelatnosti na tržištu ostvaruje dobit i isplaćuje plaće, a u ovom slučaju dobit bi proizlazila upravo iz poslovnog odnosa s tijelom javne vlasti odnosno općinom o kojoj obveznik obnaša dužnost načelnika. Budući da se obveznik nije izuzeo već sudjeluje u navedenom postupku od njegova početka, nesporno je da je svojim postupanjem povrijedio odredbu članka 9., jer je sudjelovao u donošenju odluke i sklapanju ugovora koji utječu na poslovni interes s njim povezane osobe, kako je to naprijed i objašnjeno. 
 
Imajući u vidu da obveznik u svojem očitovanju na citiranu obavijest o pokretanju nije ni sporio navedene činjenice već je naveo da se nije izuzeo i da nije deklarirao navedene okolnosti, Povjerenstvo smatra da je nesporno utvrđeno da je obveznik Ivica Kovačević počinio povredu članka 9. stavka 1. i 2. ZSSI-a. Ista praksa Povjerenstva zauzeta je u predmetu M- 157/19 u kojem je 03. prosinca 2019. godine Povjerenstvo dalo mišljenje obveznici da se mora izuzeti iz postupka javne nabave u kojem sudjeluje poslovni subjekt u kojem je zaposlen bračni drug obveznice.
 
U ovom konkretnom slučaju, Povjerenstvo je obvezniku izreklo novčanu sankciju u iznosu od 1.000,00 eura. Prilikom odmjeravanja vrste sankcije prije svega je obzir uzelo činjenicu da su protiv obveznika pred Povjerenstvom već vođeni postupci i istome su već izricane sankcije. Konkretno, u predmetu P- 311/17 obvezniku je odlukom Povjerenstva od 22. svibnja 2020. utvrđena povreda članka 5. Zakona o sprječavanju sukoba interesa („Narodne novine“ broj 26/11., 12/12., 126/12., 48/13., 57/15. i 98/19., u daljnjem tekstu ZSSI/11) jer je dodijelio financijska sredstva Općine Jakšić udruzi „Malonogometni klub Jakšić“ u kojoj su njegovi sinovi bili tajnik i dopredsjednik udruge na način da je financijska sredstva dodijelio bez osnivanja i prijedloga Stručnog Povjerenstva. Također, u predmetu P-36/20 Povjerenstvo je obvezniku izreklo sankciju u iznosu od 929,06 eura zbog istovremenog primanja plaće i dodatnih naknada čime je počinio povredu članka 7d) ZSSI-a/11. Zaključno, Povjerenstvo je dana 12. travnja 2024. godine protiv obveznika također pokrenulo postupak u predmetu P-359/19. Dakle, s obzirom na navedeno očito je da se radi o obvezniku koji je do sada već kršio odredbe ZSSI-a i kojem su izricane sankcije koje očito nisu postigle svoju svrhu na način da bi utjecale na obveznika da se pridržava odredbi ZSSI-a. 

Slijedom sveg navedenog, Povjerenstvo smatra izricanje sankcije u iznosu od 1.000,00 eura svrsishodnim s obzirom na sve navedene okolnosti slučaja.

Iako je Kovačević formalno zatražio mišljenje Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa, prije dobivenog odgovora odlučio se provesti i sudjelovati u spomenutom postupku jednostavne javne nabave, a u kojem je za izvođača radova izabrao tvrtku u kojoj je zaposlen njegov sin. Povjerenstvo je tako kaznilo Kovačevića s novčanom kaznom u visini od 1.000,00 eura objašnjavajući to činjenicom da Kovačević ne dodjeljuje prvi put financijska sredstva Općine Jakšić pravnim osobama koje su na neki način povezane s njegovim sinovima.

Nakon Katića, Kovačević je drugi dužnosnik s područja Požeško-slavonske županije koji je u kratkom periodu kažnjen od strane Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.

Podsjetimo, Povjerenstvo za odlučivanje o sukobu interesa nedavno je otvorilo predmet i protiv požeško-slavonske županice Antonije Jozić zbog darovanja 20.000 eura javnog novca gvardijanu Franjevačkog samostana Rama-Šćit, fra Andriji Joziću, za gradnju galerije i knjižnice u tom samostanu u Bosni i Hercegovini. Prema Telegramovim navodima,suprug Antonije Jozić bratić je fra Andrije Jozić, a što je potvrdila i županica Jozić. Ostaje za vidjeti kakav će epilog dobiti taj predmet. 




Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Podržavate li porez na nekretnine?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI