8.9.2025. | 20:48
Redakcija 034
Pregleda: 8780
FOTO: Grad Požega/ Ivica Brkljača
S početkom nove školske godine, vrijeme je za pogled unatrag, i na brojke koje bi nas sve trebale zabrinuti. U posljednjih 20 godina broj učenika u hrvatskim osnovnim školama pao je za gotovo jednu četvrtinu. Drugim riječima, imamo oko 100.000 djece manje u razmjerno kratkom vremenu.
To nije tek suha statistika. To je demografska realnost koja se sve više prelijeva na škole, učionice, lokalne zajednice, pa i cijelu zemlju.
No, ako već nemamo djecu, imamo učitelje. I to sve više njih.
Više učitelja, manje učenika?
Zvuči kontraintuitivno, ali broj učitelja u osnovnim školama u Hrvatskoj kontinuirano raste. I dok podatke o broju učenika i škola Državni zavod za statistiku (DZS) redovno objavljuje, broj učitelja je, zanimljivo, nedostupan javnosti. Ministarstvo obrazovanja te podatke ima, ali ih ne objavljuje redovno iako ih, prema svemu sudeći, novinari mogu dobiti na upit.
Na temelju parcijalnih podataka dostupnih putem Eurostata, obrazovana pretpostavka (educated guess) je da je broj učitelja izražen u FTE jedinicama (full-time equivalent, odnosno broj punih radnih vremena), porastao za oko 15% u zadnjih 20 godina.
Drugim riječima, sustav se širi dok se broj djece osipa.
Broj učenika u osnovnim školama
po godinama
Je li to problem ili rješenje?
U ovom trenutku sigurno će se pojaviti komentatori koji će reći da je to u redu. Manje djece znači manje učenika po razredu, što bi, u teoriji, trebalo značiti kvalitetniju nastavu, više pažnje za svakog učenika i bolje ishode. I to je, naravno, valjana teza, barem na papiru.
Ali je li to ono što se zaista događa?
Teško je reći bez dostupnih i transparentnih podataka. No jedno je sigurno: ako broj djece pada, a sustav se ne prilagođava toj stvarnosti, troškovi rastu, učinkovitost opada, a obrazovna politika se pretvara u puko administriranje.
Prvašići u Požeško-slavonskoj županiji
U Požeško-slavonskoj županiji ove školske godine upisano je 590 prvašića. U školskoj godini 2021./2022. na području Požeško-slavonskoj županiji upisano je 600 prvašića dok je 2019./2020. zabilježeno čak 626 prvašića.
Što dalje?
Ako već svake godine imamo manje prvašića, vrijeme je da otvorimo raspravu: kakav obrazovni sustav trebamo u zemlji koja se suočava s ozbiljnom demografskom krizom? Možemo li zadržati kvalitetu (ili ju napokon podići) s manje učenika, a više učitelja? Koliko je to održivo dugoročno?
I najvažnije: može li sustav koji nije spreman suočiti se s brojkama ikada riješiti probleme koje te brojke otkrivaju?
Dotad, možemo barem biti mirni u jednom: djeca možda nestaju, ali učitelja nam, izgleda, ne fali.