Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom

FOTO: Ustupljene fotografije

13.6.2025. | 11:09 | Marina Mirković
Pregleda: 1275

Tehnička škola u Požegi ove školske godine kroz projekt "Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom" potiče duboko tehničko i znanstveno razumijevanje obnovljivih izvora energije među darovitim učenicima. Projekt stvara okruženje u kojem učenici ne samo da teorijski uče o obnovljivim tehnologijama poput energije vjetra, solarnih sustava i gorivih ćelija, nego se i aktivno uključuju u istraživačke aktivnosti i praktične eksperimente koristeći opremu iz projekta.
 
 
Radionice "Obnovljivi izvori energije" održane su u školskom projektu "Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom" 14. travnja 2025. Bilo je zanimljivo i kreativno druženje na praktičnim radionicama uporabe opreme naprednog leXsolar-NewEnergy Kit, luksmetra (uređaja za mjerenje osvjetljenja) i anemometra (uređaja za mjerenje brzine vjetra) gdje su učenici provodili niz eksperimenata. Pri tome su obuhvaćeni zadatci poput mjerenja izlazne snage vjetroelektrana, proučavanja kako brzina i smjer vjetra utječu na efikasnost te analize osvjetljenja fotonaponskih ćelija.
 
Zahvaljujemo gospodinu Perici Rimcu, direktoru tvrtke Lexsolar-Rimac d.o.o. na održanim radionicama. Napredni edukacijski komplet koji je financiran projektom omogućiti će učenicima proučavanje tehnologije kao što su fotonaponskisustavi, energija vjetra, hidroenergija, električna mobilnost i gorive ćelije.
 
Osim stjecanja tehničkih vještina, cilj je razviti kritičko razmišljanje i inovativnost učenika kroz osmišljavanje vlastitih rješenja za lokalne energetske izazove. Kroz timski rad, učenici uče kako integrirati teorijska znanja s praktičnim iskustvima, razvijajući projekte koji pridonose ekološkoj osviještenosti i održivosti zajednice. Također, projektom se nastoji stvoriti trajnu poveznicu između škole i industrije kroz posjete centrima za obnovljive izvore energije, čime se učenike uvodi u svijet stvarne primjene tehnologija koje će oblikovati budućnost.
 
Primarni cilj projekta je iskoristiti inovativni potencijal darovitih učenika za istraživanje, razvoj i promicanje održivih rješenja za čistu energiju. Ovaj projekt ima za cilj osnažiti mlade umove da postanu pioniri u području obnovljive energije pružajući im znanje, vještine i resurse potrebne za dizajniranje i implementaciju najsuvremenijih energetskih tehnologija kroz interdisciplinarnu suradnju, praktično eksperimentiranje i angažman sa stručnjacima iz industrije, projekt nastoji potaknuti novu generaciju ekološki osviještenih članova zajednice koji su predani suočavanju s globalnim izazovom klimatskih promjena i unaprjeđenju prijelaza na budućnost održive energije.
 
Projektom se potiče suradnja među učenicima, nastavnicima, industrijskim stručnjacima i istraživačima kako bi se olakšala razmjena ideja i najboljih praksi u razvoju čiste energije. Podići će se svijest o važnosti čiste energije i održivosti okoliša unutar školske zajednice i šire, promičući kulturu odgovornosti prema okolišu. Učenicima će se omogućiti da primijene svoje učenje u kontekstu stvarnog svijeta sudjelovanjem u inicijativama za čistu energiju i projektima zajednice.
 
Ostvarivanjem ovih ciljeva, projekt ima za cilj pridonijeti globalnim naporima u borbi protiv klimatskih promjena i promicanju održivog razvoja, istodobno njegujući talente i težnje darovitih učenika.
 
U projekt su uključeni daroviti učenici Tehničke škole Požega, prepoznati po svom interesu i izvanrednim rezultatima u području tehničkih i prirodoslovnih znanosti. Njihova znatiželja, sposobnost rješavanja problema i sklonost inovacijama čine ih idealnim kandidatima za sudjelovanje u istraživanju održive energije. Nastavnici tehničkih predmeta s iskustvom u radu s darovitim učenicima vode radionice, mentoriraju projekte, pružajući učenicima podršku i smjernice tijekom cijelog trajanja projekta. Učenici su pod mentorstvom prof. Davora Ljubića, dipl. ing. odradili vježbe iz područja obnovljivi izvori i to sa simulacijskim paketom vjetroelektrane. Dobivene rezultate su analizirali i pokušali usporediti s postojećom situacijom u Republici Hrvatskoj.
 
U sklopu izvannastavne aktivnosti ʼʼBaterijski paketiʼʼ učenici s mentorom prof. Marijanom Živkovićem, dipl. ing. izvode zamjenu baterijskog paketa 36V, 3,4Ah na akumulatorskoj bušilici i izradi baterijskog paketa 48V, 13,6H za električni bicikl. Učenici 3.g. razreda zanimanja elektroinstalater s profesorom Marijanom Živkovićem su iskoristili sunčano vrijeme i na otvorenom platou ispred škole izvodili vježbu ʼʼUtjecaj sjene na rad FN modulaʼʼ. 
 
Učenik Benedikt Knežević (3.e) u pratnji mentora prof. Tomislava Markovića, dipl. ing. predstavljao je u travnju 2025. svoj rad „Solar Greenhouse“ na Međunarodnom sajmuinovacija, gospodarstva i tehničkog stvaralaštva – Inventumkojeg organizira Udruga inovatora Tesla iz Iloka. Inventumokuplja učenike, entuzijaste, inovatore i sve ostale zaljubljenike u tehniku i tehničke znanosti. Posjetitelji, sudionici i izlagači su pokazali iznimno zanimanje za rad učenika te su u konkurenciji više od 20 natjecatelja iz Hrvatske, Mađarske, Srbije i Rumunjske, odlukom ocjenjivačke komisije nagradili Benedikta zlatnom medaljom za izradu, stručnu prezentaciju te posebice kreativnost svoga rada. Na Izložbi inovacija i3G u Ivanić Gradu, 21.– 22. svibnja 2025., u velikoj konkurenciji od više od 80 prezentiranih radova, odlukom ocjenjivačke komisije, Benedikt je nagrađen srebrnom medaljom.
 
"Solar Greenhouse" naziv je projekta koji se sastoji od dva ključna sektora – električnog i poljoprivrednog. Glavna svrha ovog projekta jest doprinos globalnoj borbi protiv gladi kroz povećanje proizvodnje hrane na održiv i energetski učinkovit način. Korištenjem obnovljivih izvora energije i inovativnih metoda uzgoja, projekt teži stvaranju samoodrživog sustava koji može imati značajan utjecaj na sigurnost opskrbe hranom, posebno u regijama koje su najviše pogođene siromaštvom i klimatskim promjenama.
 
 
Učenik Petar Pejnović (4.e) kroz svoj završni rad „Hidroelektrane na rijeci Orljavi“ (mentor je prof. Tomislav Marković) prikazao je značaj i tehničke karakteristike malih hidroelektrana na rijeci Orljavi, s naglaskom na MHE Orljava 7 u Pleternici i MHE Orljava 8 u Brodskom Drenovcu. Obje elektrane predstavljaju primjer uspješne primjene obnovljivih izvora energije u lokalnoj zajednici, s minimalnim utjecajem na okoliš i velikim doprinosom energetskoj samodostatnosti.
 
Kao budući elektrotehničar, posebno je obratio pozornost na sustave upravljanja, rad generatora i turbina te automatizaciju postrojenja, čime je povezao stručna znanja iz područja elektrana i elektromotornih pogona. Ovakvi projekti pokazuju kako se struka može usmjeriti prema održivim rješenjima koja povezuju tehnologiju i zaštitu okoliša. Orljava ima značajan hidroenergetski potencijal koji se može dodatno iskoristiti kroz planirane projekte i modernizaciju postojećih sustava. Male hidroelektrane poput ovih na Orljavi predstavljaju održiv i tehnički pouzdan izvor električne energije koji doprinosi i lokalnoj zajednici i nacionalnim ciljevima energetske tranzicije.
 
U školskom projektu "Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom" učenici i nastavnici Tehničke škole 29. svibnja 2025. posjetili su tvrtku Končar - Generatori i motori. Povezujući učenje u učionici sa stvarnim primjenama, učenici stječu vrijedne uvide u potencijalne karijere i vještine potrebne za uspjeh. Ovo iskustvo ne samo da obogaćuje njihovo razumijevanje proizvodne industrije, već ih i inspirira da postanu inovatori u područjima tehnologije i inženjerstva. Istražujući ove mogućnosti, učenici stječu kompetencije za pozitivan doprinos društvu i suočavanju s izazovima budućnosti.
Končar - Generatori i motori istaknuta je tvrtka u Hrvatskoj poznata po proizvodnji električnih generatora i motora. Tvrtka je postala lider u energetskom sektoru, pružajući rješenja koja su ključna za proizvodnju i distribuciju energije. Prisutni su na svim kontinentima i jedan su od vodećih europskih proizvođača generatora i motora, s preko 100 godina iskustva u proizvodnji motora i 75 godina tradicije u proizvodnji generatora. Svojom stručnošću i iskustvom predvode zelenu energetsku tranziciju te pridonose dekarbonizacijielektroenergetskog sektora Hrvatske i svijeta. Neprekidno razvijaju nova napredna rješenja i poslovne modele za dobrobit zajednice i okoliša.
 
Posjet je pružio jedinstvenu priliku za interakciju s inženjerima i tehničarima koji rade u Končaru. Ovi stručnjaci pružaju uvide u svoje svakodnevne odgovornosti, izazove s kojima se suočavaju u industriji i vještine potrebne za uspjeh. Razgovor s industrijskim stručnjacima pomaže učenicima da razumiju važnost STEM obrazovanja i potiče ih da razmotre karijere u ovim područjima. Posjet također naglašava industrijske standarde i prakse. Učenici su saznali o kontroli kvalitete, sigurnosnim propisima i naporima održivosti unutar proizvodnje. Razumijevanje ovih elemenata ključno je za učenike dok se pripremaju za buduće karijere, naglašavajući važnost pridržavanja standarda u svakom profesionalnom okruženju.
 
Tvornica Končar koristi naprednu tehnologiju, uključujući automatizaciju i robotiku. Učenici su upoznati kako ove tehnologije povećavaju učinkovitost, smanjuju ljudske pogreške i poboljšavaju kvalitetu proizvoda. Ova izloženost najnovijoj tehnologiji može potaknuti interes u područjima kao što su robotika, računalne znanosti i industrijsko inženjerstvo.
 
Kako svijet teži održivim energetskim rješenjima, tvrtka Končar je na čelu razvijanja inovativnih proizvoda. Učenici su upoznati o obnovljivim izvorima energije, poput vjetra i hidro energije, i kako tvrtka doprinosi održivijoj budućnosti. Ova spoznaja je ključna dok učenici razmatraju globalni izazov klimatskih promjena i prijelaz na zelene tehnologije. Ovaj posjet će inspirirati učenike da razmotre karijere u novim sektorima, poput obnovljive energije, koja postaje sve važnija u današnjem svijetu. Razumijevanje uloge tvrtki poput Končara u razvoju održivih rješenja za energiju može motivirati učenike da slijede karijere koje doprinose zelenijojplaneti. Domaćinima zahvaljujemo na gostoprimstvu i stručnom vođenju kroz pogone tvornice.
 
Projekt financira Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Voditeljica projekta je prof. Marina Mirković, mag. ing. el.












































Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Planirate li ove godine na godišnji odmor na more?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI