13.6.2025. | 11:09
Marina Mirković
Pregleda: 1275
FOTO: Ustupljene fotografije
Tehnička škola u Požegi ove školske godine kroz projekt "Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom" potiče duboko tehničko i znanstveno razumijevanje obnovljivih izvora energije među darovitim učenicima. Projekt stvara okruženje u kojem učenici ne samo da teorijski uče o obnovljivim tehnologijama poput energije vjetra, solarnih sustava i gorivih ćelija, nego se i aktivno uključuju u istraživačke aktivnosti i praktične eksperimente koristeći opremu iz projekta.
Radionice "Obnovljivi izvori energije" održane su u školskom projektu "Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom" 14. travnja 2025. Bilo je zanimljivo i kreativno druženje na praktičnim radionicama uporabe opreme naprednog leXsolar-NewEnergy Kit, luksmetra (uređaja za mjerenje osvjetljenja) i anemometra (uređaja za mjerenje brzine vjetra) gdje su učenici provodili niz eksperimenata. Pri tome su obuhvaćeni zadatci poput mjerenja izlazne snage vjetroelektrana, proučavanja kako brzina i smjer vjetra utječu na efikasnost te analize osvjetljenja fotonaponskih ćelija.
Zahvaljujemo gospodinu Perici Rimcu, direktoru tvrtke Lexsolar-Rimac d.o.o. na održanim radionicama. Napredni edukacijski komplet koji je financiran projektom omogućiti će učenicima proučavanje tehnologije kao što su fotonaponskisustavi, energija vjetra, hidroenergija, električna mobilnost i gorive ćelije.
Osim stjecanja tehničkih vještina, cilj je razviti kritičko razmišljanje i inovativnost učenika kroz osmišljavanje vlastitih rješenja za lokalne energetske izazove. Kroz timski rad, učenici uče kako integrirati teorijska znanja s praktičnim iskustvima, razvijajući projekte koji pridonose ekološkoj osviještenosti i održivosti zajednice. Također, projektom se nastoji stvoriti trajnu poveznicu između škole i industrije kroz posjete centrima za obnovljive izvore energije, čime se učenike uvodi u svijet stvarne primjene tehnologija koje će oblikovati budućnost.
Primarni cilj projekta je iskoristiti inovativni potencijal darovitih učenika za istraživanje, razvoj i promicanje održivih rješenja za čistu energiju. Ovaj projekt ima za cilj osnažiti mlade umove da postanu pioniri u području obnovljive energije pružajući im znanje, vještine i resurse potrebne za dizajniranje i implementaciju najsuvremenijih energetskih tehnologija kroz interdisciplinarnu suradnju, praktično eksperimentiranje i angažman sa stručnjacima iz industrije, projekt nastoji potaknuti novu generaciju ekološki osviještenih članova zajednice koji su predani suočavanju s globalnim izazovom klimatskih promjena i unaprjeđenju prijelaza na budućnost održive energije.
Projektom se potiče suradnja među učenicima, nastavnicima, industrijskim stručnjacima i istraživačima kako bi se olakšala razmjena ideja i najboljih praksi u razvoju čiste energije. Podići će se svijest o važnosti čiste energije i održivosti okoliša unutar školske zajednice i šire, promičući kulturu odgovornosti prema okolišu. Učenicima će se omogućiti da primijene svoje učenje u kontekstu stvarnog svijeta sudjelovanjem u inicijativama za čistu energiju i projektima zajednice.
Ostvarivanjem ovih ciljeva, projekt ima za cilj pridonijeti globalnim naporima u borbi protiv klimatskih promjena i promicanju održivog razvoja, istodobno njegujući talente i težnje darovitih učenika.
U projekt su uključeni daroviti učenici Tehničke škole Požega, prepoznati po svom interesu i izvanrednim rezultatima u području tehničkih i prirodoslovnih znanosti. Njihova znatiželja, sposobnost rješavanja problema i sklonost inovacijama čine ih idealnim kandidatima za sudjelovanje u istraživanju održive energije. Nastavnici tehničkih predmeta s iskustvom u radu s darovitim učenicima vode radionice, mentoriraju projekte, pružajući učenicima podršku i smjernice tijekom cijelog trajanja projekta. Učenici su pod mentorstvom prof. Davora Ljubića, dipl. ing. odradili vježbe iz područja obnovljivi izvori i to sa simulacijskim paketom vjetroelektrane. Dobivene rezultate su analizirali i pokušali usporediti s postojećom situacijom u Republici Hrvatskoj.
U sklopu izvannastavne aktivnosti ʼʼBaterijski paketiʼʼ učenici s mentorom prof. Marijanom Živkovićem, dipl. ing. izvode zamjenu baterijskog paketa 36V, 3,4Ah na akumulatorskoj bušilici i izradi baterijskog paketa 48V, 13,6H za električni bicikl. Učenici 3.g. razreda zanimanja elektroinstalater s profesorom Marijanom Živkovićem su iskoristili sunčano vrijeme i na otvorenom platou ispred škole izvodili vježbu ʼʼUtjecaj sjene na rad FN modulaʼʼ.
Učenik Benedikt Knežević (3.e) u pratnji mentora prof. Tomislava Markovića, dipl. ing. predstavljao je u travnju 2025. svoj rad „Solar Greenhouse“ na Međunarodnom sajmuinovacija, gospodarstva i tehničkog stvaralaštva – Inventumkojeg organizira Udruga inovatora Tesla iz Iloka. Inventumokuplja učenike, entuzijaste, inovatore i sve ostale zaljubljenike u tehniku i tehničke znanosti. Posjetitelji, sudionici i izlagači su pokazali iznimno zanimanje za rad učenika te su u konkurenciji više od 20 natjecatelja iz Hrvatske, Mađarske, Srbije i Rumunjske, odlukom ocjenjivačke komisije nagradili Benedikta zlatnom medaljom za izradu, stručnu prezentaciju te posebice kreativnost svoga rada. Na Izložbi inovacija i3G u Ivanić Gradu, 21.– 22. svibnja 2025., u velikoj konkurenciji od više od 80 prezentiranih radova, odlukom ocjenjivačke komisije, Benedikt je nagrađen srebrnom medaljom.
"Solar Greenhouse" naziv je projekta koji se sastoji od dva ključna sektora – električnog i poljoprivrednog. Glavna svrha ovog projekta jest doprinos globalnoj borbi protiv gladi kroz povećanje proizvodnje hrane na održiv i energetski učinkovit način. Korištenjem obnovljivih izvora energije i inovativnih metoda uzgoja, projekt teži stvaranju samoodrživog sustava koji može imati značajan utjecaj na sigurnost opskrbe hranom, posebno u regijama koje su najviše pogođene siromaštvom i klimatskim promjenama.
Učenik Petar Pejnović (4.e) kroz svoj završni rad „Hidroelektrane na rijeci Orljavi“ (mentor je prof. Tomislav Marković) prikazao je značaj i tehničke karakteristike malih hidroelektrana na rijeci Orljavi, s naglaskom na MHE Orljava 7 u Pleternici i MHE Orljava 8 u Brodskom Drenovcu. Obje elektrane predstavljaju primjer uspješne primjene obnovljivih izvora energije u lokalnoj zajednici, s minimalnim utjecajem na okoliš i velikim doprinosom energetskoj samodostatnosti.
Kao budući elektrotehničar, posebno je obratio pozornost na sustave upravljanja, rad generatora i turbina te automatizaciju postrojenja, čime je povezao stručna znanja iz područja elektrana i elektromotornih pogona. Ovakvi projekti pokazuju kako se struka može usmjeriti prema održivim rješenjima koja povezuju tehnologiju i zaštitu okoliša. Orljava ima značajan hidroenergetski potencijal koji se može dodatno iskoristiti kroz planirane projekte i modernizaciju postojećih sustava. Male hidroelektrane poput ovih na Orljavi predstavljaju održiv i tehnički pouzdan izvor električne energije koji doprinosi i lokalnoj zajednici i nacionalnim ciljevima energetske tranzicije.
U školskom projektu "Izvori budućnosti: Daroviti umovi u potrazi za čistom energijom" učenici i nastavnici Tehničke škole 29. svibnja 2025. posjetili su tvrtku Končar - Generatori i motori. Povezujući učenje u učionici sa stvarnim primjenama, učenici stječu vrijedne uvide u potencijalne karijere i vještine potrebne za uspjeh. Ovo iskustvo ne samo da obogaćuje njihovo razumijevanje proizvodne industrije, već ih i inspirira da postanu inovatori u područjima tehnologije i inženjerstva. Istražujući ove mogućnosti, učenici stječu kompetencije za pozitivan doprinos društvu i suočavanju s izazovima budućnosti.
Končar - Generatori i motori istaknuta je tvrtka u Hrvatskoj poznata po proizvodnji električnih generatora i motora. Tvrtka je postala lider u energetskom sektoru, pružajući rješenja koja su ključna za proizvodnju i distribuciju energije. Prisutni su na svim kontinentima i jedan su od vodećih europskih proizvođača generatora i motora, s preko 100 godina iskustva u proizvodnji motora i 75 godina tradicije u proizvodnji generatora. Svojom stručnošću i iskustvom predvode zelenu energetsku tranziciju te pridonose dekarbonizacijielektroenergetskog sektora Hrvatske i svijeta. Neprekidno razvijaju nova napredna rješenja i poslovne modele za dobrobit zajednice i okoliša.
Posjet je pružio jedinstvenu priliku za interakciju s inženjerima i tehničarima koji rade u Končaru. Ovi stručnjaci pružaju uvide u svoje svakodnevne odgovornosti, izazove s kojima se suočavaju u industriji i vještine potrebne za uspjeh. Razgovor s industrijskim stručnjacima pomaže učenicima da razumiju važnost STEM obrazovanja i potiče ih da razmotre karijere u ovim područjima. Posjet također naglašava industrijske standarde i prakse. Učenici su saznali o kontroli kvalitete, sigurnosnim propisima i naporima održivosti unutar proizvodnje. Razumijevanje ovih elemenata ključno je za učenike dok se pripremaju za buduće karijere, naglašavajući važnost pridržavanja standarda u svakom profesionalnom okruženju.
Tvornica Končar koristi naprednu tehnologiju, uključujući automatizaciju i robotiku. Učenici su upoznati kako ove tehnologije povećavaju učinkovitost, smanjuju ljudske pogreške i poboljšavaju kvalitetu proizvoda. Ova izloženost najnovijoj tehnologiji može potaknuti interes u područjima kao što su robotika, računalne znanosti i industrijsko inženjerstvo.
Kako svijet teži održivim energetskim rješenjima, tvrtka Končar je na čelu razvijanja inovativnih proizvoda. Učenici su upoznati o obnovljivim izvorima energije, poput vjetra i hidro energije, i kako tvrtka doprinosi održivijoj budućnosti. Ova spoznaja je ključna dok učenici razmatraju globalni izazov klimatskih promjena i prijelaz na zelene tehnologije. Ovaj posjet će inspirirati učenike da razmotre karijere u novim sektorima, poput obnovljive energije, koja postaje sve važnija u današnjem svijetu. Razumijevanje uloge tvrtki poput Končara u razvoju održivih rješenja za energiju može motivirati učenike da slijede karijere koje doprinose zelenijojplaneti. Domaćinima zahvaljujemo na gostoprimstvu i stručnom vođenju kroz pogone tvornice.
Projekt financira Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih. Voditeljica projekta je prof. Marina Mirković, mag. ing. el.