Domaćice, manje zbori da ti ručak ne zagori


(FOTO: 034 portal)

29.04.2012. | Željko Lukić
Pregleda: 33691

Očajni crteži, banalne poruke, jeziv pravopis, loš vez... Takve su uglavnom "kuharice" koje su nekad sa zidova unosile toplinu domaće atmosefere u seoske i gradske kuće.

Kada  hvalimo domaću izvornost neke naše tradicije, stručnjaci se često potrude da joj korijene nađu daleko od domovine. Tako je i s izvezenim krpama na zidu, koje ponegdje zovu „vandšoneri“, ukrasne krpe ili zidnjaci, a u Slavoniji su poznate kao „kuharice“ (ili kuvarice). Etnološka  literatura tvrdi da su takvi oblici kućnih ukrasa došli iz – Nizozemske!



Tipična slavonska kuća bila je gotovo nezamisliva bez „kuharice“. Dok je na zidovima drugih prostorija visjelo raspelo i „svete“ slike u debelim drvenim okvirima, trpezarija nije mogla bez platnene, uglavnom bijele krpe na kojoj je uz izvezeni crtež bila i poruka, pretežno u stihu. Sadržavali su poruke koje su podučavale mlade domaćice kako se ponašati u braku, učile ih kuhanju, marljivosti strpljivosti, poniznosti, ugađanju ukućanima, zdravlju, higijeni… Tako smo u prošlosti mogli po zidovima čitati:
„Kuharice zlato moje, tebe hvali jelo tvoje“, „Svaka žena dobre ćudi, kuha ono što vole ljudi“, „Dobar objed mužu daj, u kući će biti raj“, "Čista kuća dobro jelo, to je vrijedne kuharice djelo", „Skuham ručak sve u šali, al će mužić da me hvali“.





Ne znam zašto, ali nekako je u sjećanjima starijih ponajviše ostala ona famozna „Kuharice manje zbori da ti ručak ne zagori“ kojom se upozoravaju brbljave žene što ostave lonac na štednjaku da lagano kuha i odu „u selo“ (za takvu ženu Slavonci imaju izraz „poselarka“). Nezaobilazna tema poruka s „kuharica“ bila je i ljubav ( bračna, dakako), ali i u tim porukama iščitavamo uobičajene patrijarhalne stereotipe o muškim i ženskim ulogama u životu.



Crteži prikazuju uglavnom muža koji nosi cvijeće kao nagradu ženi što je skuhala dobar ručak i pospremila kuću:  „Kada ručak skuham bolje, muž je bolje volje“, a kada bi se muž raspekmezio znao bi preko „kuharice“ poručiti: „Tvoja ljubav i naš dom, najdraži su srcu mom“, da bi se na drugom platnu pojavila kao verbalna replika drugog muža: „Od ljubavi nismo siti, treba dobro jesti i piti“.  Što je ženi u kući glavna zadaća vidi se i na jednoj, u svakom pogledu groznoj „kuharici“ gdje stoji: „Mani se šale čovječe, izgorit će mi ručak šalit ću se dovečer“. Poruka je jasna: muž „išće“ od žene nježnost, a njoj je važniji ručak nego takova „šala“. Da je ipak ljubav na prvome mjestu poručuje platno s natpisom: „Mudra žena mora znati muža ljubit i kuhati“.



Svako stvaralaštvo uz tipizirane uratke ima i svoje „disidente“. Rijetke su bile slobodnije žene koje su preko krpe opominje goru polovicu: „Nemoj nikad jelu prigovarat, jer ćeš s time neugodnost stvarat“. Na muževljeve mane znalo su također uprijeti prstom, uglavnom na pijančevanje, pa je zanimljiva jedna „kuharica“ na kojoj je veseli muž doveo svirce u kuću uz poučni izričaj: „Svirajte mi do beloga danka, evo vama cela stotinarka, neka znade moja mila Anka, da to plaća sve Narodna banka“ (blago Anki, a i banki).



Ima i takvih „kuharica“ na kojima muž nosi pregaču i kuha ručak, dok su izrazito „papučarski“ crteži i poruke uglavnom industrijski proizvod novijeg doba.

Valja spomenuti i praktične zide krpe koje ne bismo mogli titulirati „kuharicama“. Tako su često uz umivaonike bile vezene vrećice za četke i češljeve, ili pak samo s natpisom „dobro jutro“, a kućnu slogu proklamiraju ovakvi natpisi:„Hladna voda dobro prija, umij se dragi pa ću i ja“. Isto tako, uz „šparet“ bi vrlo česta bila obješena malena vrećica za šibice, skromno vezena bez tekstualne poruke.

Ono što ne može promaknuti jest činjenica da je na „kuharicama“ sve u gradskom stilu, tj. nemoguće je naći crteže s izrazito seoskim motivima i odjećom, pa ni jezikom. Dakle, „kuharice“ su iz gradskih „gospodskih“ kuća stigle  na seoske zidove, pa ne mogu biti izvorno verbalno narodno blago. Crteži su još manje dio pučke tradicije jer su kopirani na razne načine i uglavnom su na razini predškolskog crtanja. I još k tomu uglavnom mizeran vez jeftinim koncem daleko je od  raskošnih slavonskih ukrasa na drugim tkaninama.
Tipične damske frizure, odjeća i drugi prikazi sugeriraju nam razdoblje između dva svjetska rata. Time su seoske žene možda željele osjetiti dašak idealiziranog gradskog načina života i bračne sreće koja baš nije bila česta u Slavoniji.

Danas „kuharice“ izgledaju mlađem naraštaju smiješno i izazivaju gnjev feministica, netko ih olako proglašava kičem, dok ih gledaju samo na fotografijama ili u etnografskim muzejima. Jer, ni u gradskim ni seoskim kućama ih više nema. Šteta. Unatoč očajnim crtežima, banalnim porukama, jezivom pravopisu i slabašnom ukrašavanju, „kuharice“ naraštajima iz vremena dok su bile popularne vraćaju sjećanje na doba kad su s kuhinjskih zidova nijemo unosile toplinu domaće atmosfere.



Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Podržavate li porez na nekretnine?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI