Mobiteli u školama
(FOTO: google)
Uporaba mobilnih telefona u školama već godinama ne prestaje biti vruća tema obrazovnih sustava širom svijeta.
Varaždinska županija u prosincu je zabranila korištenje mobitela i tableta u svim osnovnim i srednjim školama kojima je osnivač, kako tijekom nastave, tako i tijekom odmora, na što su učenici najavili prosvjede.
Roditelji učenika uglavnom se protive zabrani nošenja mobitela jer smatraju da im oni omogućuju komunikaciju s djecom koja im garantira njihovu veću sigurnost. To je osobito važno roditeljima koji rade duže ili u smjenama kada im djeca nemaju nastavu, kao i roditeljima djece koja pohađaju udaljenije škole.
S druge strane, brojni nastavnici mobitele doživljavaju kao problem, odnosno kao smetnju u izvođenju nastave, osobito kada se koriste za igranje računalnih igara i slanje poruka tijekom sata ili pak za neke neetične svrhe kao što su varanje na testovima, snimanje i dijeljenje neprimjerenih sadržaja, cyberbullying i sl.
Negativni rezultati studija
Na ovu temu do danas su provedene brojne studije s različitim fokusima i rezultatima. No treba imati na umu da su digitalne tehnologije, a osobito edukativni digitalni sadržaji relativno kratko s nama.
Jedna studija objavljena 2015. u časopisu Computers in Human Behavior pokazala je da je ukupno vrijeme provedeno u korištenju mobitela, koje je uključivalo vrijeme u školama i izvan njih, u negativnoj korelaciji s obrazovnim uspjehom učenika. Drugim riječima, što više na mobitelu, to slabiji rezultati.
Jedna druga studija provedena 2015. u četiri grada u Velikoj Britaniji utvrdila je da su rezultati učenika u školama koje su zabranile mobilne telefone porasli za oko 6%. Isto istraživanje pokazalo je da su na dobitku najviše bila djeca koja su inače lošiji učenici. Drugim riječima, mobiteli su najmanje smetali najboljima, a njihova zabrana smanjila je jaz između najlošijih i najboljih.
Pozitivni rezultati
Kako mobiteli sve više postaju tehnološkim sredstvom komunikacije bez kojeg je danas gotovo nemoguće zamisliti funkcioniranje u svakodnevnom životu, kako na poslu, tako i kod kuće – oni su danas satovi, alarmi, telefonski imenici, podsjetnici, mape, ulaznice, mediji komunikacije učenika, nastavnika i roditelja, platforme za učenje, za čitanje lektire, za rješavanje zadaća itd. - sve više razvijaju se ideje o tome kako ih na koristan način uključiti u obrazovanje. Treba imati na umu da su ljudi do relativno nedavno mobitele koristili samo kao telefone. Oni tek posljednjih godina postaju pametni telefoni i osobna računala te ne moraju nužno i isključivo biti samo elementi odvlačenja pozornosti.
Jedno istraživanje provedeno 2017. na Sveučilištu u Gloucestershireu otkrilo je da oko 45% studenata smatra da korištenje mobitela u učionicama pozitivno doprinosi njihovom obrazovanju. Jedan od najčešće predstavljenih argumenata bio je da im mobiteli olakšavaju pristup udžbenicima i time omogućuju da se bolje udube u predstavljeno gradivo.
Jedna velika američka meta-analiza kojom je bilo obuhvaćeno 75 studija i više stotina američkih škola pokazala je da korištenje tehnoloških pomagala ima pozitivan učinak na učenje matematike u osnovnim školama od prvog do 12 razreda (K-12).
„Edukacijska tehnologija ostvaruje umjereni uspjeh u učenju matematike. Ona pomaže, no ne predstavlja nešto prijelomno. Ipak, dokazi koji su prikupljeni do danas ne dopuštaju da se opustimo. Potrebni su novi i bolji alati kako bi se moć tehnologije iskoristila za poboljšanje matematičkih uspjeha djece“, zaključili su autori studije.