Apsurdistan: Uložili milijune u modernizaciju pruge pa je ukinuli

Sinoć je prošao posljednji vlak prugom kroz Pakrac i Lipik
(FOTO: Mario Barać)

24.04.2014. | Mario Barać
Pregleda: 12569

"Idemo, dečki! Vidimo se nekom drugom prilikom u nekom drugom gradu". Tim je riječima sinoć u 21 sat i 35 minuta Siniša Roksandić, prometnik vlakova na kolodvoru u Lipiku, ispratio kolege u vlaku broj 2459, posljednjem vlaku koji je prošao kroz Pakrac i Lipik. Strojovođa, koji je kroz prozor vlaka poznatijeg kao "Šveđanin" istaknuo crnu zastavu, kroz Pakrac i Lipik se provezao trubeći više nego uobičajeno, kao posljednji pozdrav građanima.

- Ne smijem davati nikakve izjave, ali moram reći da mi je teško, stegnulo mi se grlo, nije lako ispratiti posljednji vlak. Najgore mi je što mi radnici i dalje ne znamo šta će biti s nama i to je razlog velikoj psihozi i neizvjesnosti među nama. I dalje živim u nadi da je ovo samo privremeno i da će pruga ponovno profunkcionirati i raditi jer ovaj kraj ima potencijala, ali i potrebe za putnički i teretni promet - rekao je prometnik Roksandić dok je njegov kolega skretničar Mijo Lončarević podizao rampu za zadnjim vlakom.




Na ispraćaju kiša i samo 6 ljudi


 Posljednji pakrački i lipički vlak je ispratila kiša i svega šest ljudi. Posljednjih dana stanovnici ovih gradova iskoristili su priliku da se, zajedno s djecom, provezu vlakom, za uspomenu, a sinoć je tu posljednju priliku iskoristila i dvoipolgodišnja Petra Puhmajer koja se s majkom Ksenijom dovezla iz Pakraca. - Vozili smo se brzo - rekla je mala Petra kojoj je ovo bila druga vožnja vlakom u životu, dok je mama Ksenija dodala kako je Petra bila vesela i pričala s malobrojnom putnicima.



- Nije ni meni svejedno. Moj je tata na ovoj pruzi zaradio mirovinu, a mi smo sada svjedoci njenog gašenja i to nema smisla - rekao je Ilija, Petrin tata koji ih je čekao na kolodvoru u Lipiku.



Prodaju karte za vlak, ali autobusne

Osim što je tužna, priča o prestanku vožnje vlakova na relaciji Banova Jaruga - Daruvar, prepuna je apsurda. Radnici na lipičkom kolodvoru, odnosno oni koji nisu na prisilnom godišnjem odmoru, danas su normalno došli na posao iako prestankom vožnje vlakova smisao njihova rada praktički prestaje. Njima još nitko službeno nije potvrdio kakva je njihova sudbina, ali znaju da im je u opisu posla i dalje prodavanje karata za vlak, ustvari za zamjenski autobus. Nije definirano tko će i kako naplaćivati karte na stanicama gdje nema prometnika niti kako će biti obavljana kontrola karata, odnosno vožnje bez kupljene karte.



Pruga ugašena, a u prijelaze uloženo 6 milijuna kuna

Apsurdno je i što je, paralelno s najavom ukidanja ovog dijela pruge, završena i njena modernizacija što ukazuje na nekoordiniranost HŽ Putničkog prijevoza, zaduženog za prometovanje, i HŽ infrastrukture, zadužene za održavanje pruge. HŽ infrastruktura je završila s radovima na postavljanju moderniziranih i automatiziranih željezničko-cestovnih prijelaza u Pakracu, Lipiku i Međuriću. Potrebno ih je samo uključiti i pustiti u  funkciju, ali logično je pitanje čemu će oni služiti kada prugom više ne voze vlakovi. Nije nevažno i što se radi o nemaloj investiciji, a neslužbeno doznajemo da je svaki ovaj prijelaz koštao oko 2 milijuna kuna. Također, u tijeku su i radovi na modernizaciji dijela pruge od Daruvara do Pčelića (prema Virovitici), a posebno je zanimljivo što se na tom dijelu pruge postavljaju potpuno novi pragovi. Ponovno s logičnim pitanjem - za koga? Cijela priča o ukidanju vlakova koje će zamijeniti autobusi (za prijevoznika odabran "Čazmatrans") opravdavana je uštedama, a s druge strane željeznički radnici koji su ostali bez realnog posla i dalje će raditi iako se i oni sami pitaju što. Nije nebitno zaključiti kako su u cijeloj neprofitabilnosti, najprofitabilniji bili vlakovi koji su prometovali vikendom, uglavnom zbog studenata koji su dolazili iz Zagreb i vraćali se nedjeljom. Zanimljivo, upravo su dvije vikend linije jedine u potpunosti ukinute.



"`Ko se toga sjetio, dao Bog da Božić dočeka u Remetincu"

"Ode... tužno trubi... Meni se oči suzama napunile... Još jedan korak unatrag iz civilizacije", komentirala je Snežana Kosanović. "Ode zadnji vlakić. Znam da možda nije profitabilna pruga, al` `ko se toga sjetio dao Bog da Božić dočeka u Remetincu", napisao je Marijan Gurdon. "Četnici nas nisu istjerali iz Lipika, ali ovi definitivno rade na tome. Seoba počinje", piše Predrag Marić. "Ma treba nam sve uzeti i ogradit nas žicom, a hranu nam bacati iz aviona u ograđeno područje", komentar je Željka Kadežabeka. Branislav Radivojević tvrdi: "S radnicima će biti isto što i sa svim drugim radnicima, neće biti radnici. To su bili radnički vlakovi kao što smo nekad imali i radničke autobuse. Nema tvornica ni u Pakracu ni u Daruvaru, nema radnika. Odavno je tako i nitko nije dizao glas ovih 20 godina. Ovo je posljedica svega toga". "Evo dodatka za priču o lokomotivi. Da ti srce pukne", piše Marijana Kranjec. "Lajemo po birtijama, a karavane prolaze. Sud je otišao blagoslovom jedne vlasti, pruga blagoslovom druge, hoće treća ukidati općine"? pita se Goran Potnar. " Tužno je kad svjedočiš jednom, ne malom trenutku povijesti. Ostaje zgrada kao spomenik, za šetnju i priču djeci - ovdje su nekada prolazili vlakovi i ljudi su stvarno tim vlakovima putovali", komentira Kristina Colosetti. Željko Štampf pak zaključuje: "Sve će to mila moja, prekriti snjegovi, ruzmarin i šaš".









Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI