Medicinarke protiv sustava: ¨Ne želimo da nam unište budućnost¨

Mihaela, Martina, Lara i Iva
(FOTO: Mario Barać)

08.12.2014. | Mario Barać
Pregleda: 14884

Od sljedećeg tjedna će učenici i roditelji učenika strukovnih srednjih škola - smjer medicinska sestra/tehničar opće njege, na štandovima u središtu Pakraca i Požege organizirati potpisivanje peticije. Prikupljat će potpise podrške jer, kako piše u tekstu peticije, "nije im osigurano ostvarivanje Ustavom zajamčenog prava na obrazovanje pod jednakim uvjetima". Potpisivanje peticije je organizirano na nivuo cijele Hrvatske.

O stvarnim problemima koje muče učenike završnih 5. razreda, smjer medicinska sestra - tehničar, razgovarali smo s pakračkim srednjoškolcima. Oni naglašavaju kako ih obrazovni sustav svrstava u neravnopravan položaj s ostalim nestrukovnim školama poput gimnazije jer se prilikom upisa na više i visoka učilišta medicinskog usmjerenja, boduju samo općeobrazovni predmeti. Dodaju i kako je ovaj pilot projekt osuđen na propast.

U dvije godine obradili 4 razreda srednje škole?


- Najveći problem je petogodišnji program koji je osmišljen kako bi se prilagodio EU, prema kojem u ovom zanimanju treba imati 10 godina općeg i barem 3 godine stručnog obrazovanja. U našem slučaju je to 8 godina osnovne škole, dvije godine opće predmetne nastave i tri godine stručnih predmeta. To znači da mi trebamo u lipnju polagati maturu za 4 godine općeg srednjoškolskog obrazovanja, a mi smo navodno te 4 godine obradili samo u prve dvije što je nemoguće i u praksi neprovedivo. Dakle, mi moramo, isto kao i učenici gimnazije, polagati maturu, a k tome zadnje 3 godine nismo uopće slušali te opće predmete jer smo imali stručnu nastavu odnosno praksu - pojašnjava Mihaela Pranjić iz Vidovaca.


I ona i Martina Čondrić iz Dervišage tvrde kako ovo nije jednostavno zanimanje, upisale su ga s razlogom jer žele daljnje školovanje, ali se boje da neće moći upisati željene medicinske fakultete.

Želimo prednost pri upisu na fakultet

- Mi želimo da se naše školovanje u struci vrednuje i da imao prednost pri upisu u odnosu na ostale škole. Smatramo da bi bilo pošteno da se ta prednost iskaže u određenom postotku ili brojem bodova u samom startu prilikom upisa. Ovako, mi smo u rangu s ostalim školama i prema rezultatima i bodovima s mature upisujemo fakultete. Logično je da će, primjerice, gimnazijalac bolje riješiti maturu jer mi zadnje tri godine imamo samo struku i praktički ne izlazimo iz bolnice i škole. Odlična sam učenica, ali ne mogu stići sve odraditi, uz preko 1.800 sati prakse godišnje. Ta praksa nije bez razloga jer ja kada završim školu, znam što se radi na odjelu, znam kako funkcionira u praksi, mi smo gotove osobe. Nekom drugom učeniku, koji će upisati taj medicinski fakultet, njemu će sve biti novo. Osim toga mi u 5. razredu imamo i završni maturalni rad kojeg treba napisati, obraniti i vezano uz njega odraditi još 2 tjedna prakse. Zato tražimo da se nama omogući polaganje strukovne mature ili da ne polažemo opće predmete. Za našu je generaciju vjerojatno kasno, ali želimo to omogućiti barem učenicima medicinske škole koji će narednih godina završavati ovu školu - ističe Martina.

Previše nepoznanica i "ne znam"

Pakrački medicinari se pitaju zašto su se uopće upisali u medicinski smjer i s 14 godina odlazili od kuće na školovanje.

- Kod upisa smo znali da će školovanje trajati 5 godina, ali je bilo govora da će biti strukovna matura, a da ćemo državnu maturu polagati nakon 2. razreda srednje škole. Osim toga u ovom pilot projektu cijeli sustav se učio na nama. Bilo puno nepoznanica, bilo je previše "ne znam" jer je projekt bio u izradi. Mi za 80 posto naših predmeta uopće nismo imali udžbenike - kaže Lara Ferenac iz Daruvara.

Pakrački medicinari se školuju žestokim tempom. Ponedjeljkom i utorkom imaju nastavu od 13 do 18 ili 19 sati, a srijedom, četvrtkom i petkom imaju praksu od 7 do 15 ili popodne od 11 do 19 sati.

Iako je ranije najavljeno da završetkom ove petogodišnje škole učenici neće morati odrađivati stažiranje, pojavile su se neslužbene informacije kako će stažiranja ipak biti kako bi uopće mogle dobiti licencu za rad kod koje također postoji puno otvorenih, ali neodgovorenih pitanja.

I u slučaju stažiranja su medicinari u neravnopravnom položaju jer drugi učenici nakon 4. razreda mogu stažirati za 1.600 kuna, dok medicinari 5. godinu srednje škole odrađuju bez naknade.

U Njemačkoj medicinske sestre - drugdje tek njegovateljice

Na pitanje koju bi školu odabrale da se sada upisuju, jednoglasno kažu da bi odabrale gimnaziju.

- Uštedjele bismo godinu i s tim učenjem kroz 4 godine sigurno bismo bolje odradile državnu maturu i lakše upisale fakultet sestrinstva. Ovako se bojimo da nakon završenih 5 razreda srednje škole ostanemo samo na toj školi. Ovakav sustav je rađen zbog usklađivanja s EU, a čitali smo članak u kojem piše da smo mi s ovom završenom srednjom školom priznate medicinske sestre samo u Njemačkoj dok smo u ostalim zemljama u rangu njegovateljica - ističe Iva Supan iz Sirača.



Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Koje je vaše mišljenje o euru godinu dana nakon uvođenja?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI