Što to putem pretresate među sobom

Biskup Antun Škvorčević
(FOTO: Vjeran Blašković)

24.04.2011. | Požeška biskupija / V. B.
Pregleda: 2783



Časna braćo svećenici i đakoni,
poštovani redovnici i redovnice,
bogoslovi, svećenički aspiranti i vjeroučitelji,
draga kršćanska braćo i sestre!

»Doista uskrsnu Gospodin i ukaza se Šimunu!« (Lk 24,34). Ovim usklikom radosnih Isusovih učenika od srca vam čestitam Uskrs! Neka trajno djelatna snaga Isusove uskrsne pobjede nad zlom i smrću, ispuni nadom vaše tuge i nemoći, izliječi rane i bolesti, ublaži siromaštvo i trpljenje, obdari vas božanskim svjetlom i dubokom radošću.


Sat povijesti s uskrslim Kristom


1. Dobro vam je iz Evanđelja poznato kako su dvojica Isusovih učenika – razočarani onim što se u Jeruzalemu dogodilo, teško pogođeni neuspjehom koji se na njih sručio zbog Učiteljeva neslavnoga završetka na križu – pošli na put, krenuli na svojevrstan bijeg od mučne stvarnosti u mjesto Emaus. Prikazujući taj događaj, evanđelist Luka zabilježio je važan podatak. Dok su »razgovarali i raspravljali« (Lk 24,15) o vlastitom iskustvu, i o onome što su od žena i nekih drugih ljudi čuli, pridružio im se Neznanac i upitao ih »što to putom pretresate među sobom«? (Lk 24,17). Kad su mu ispripovjedili što se dogodilo s Isusom iz Nazareta, izložili mu svoje viđenje i razumijevanje događaja, Neznanac - kojeg još nisu prepoznali da je Isus - prekorio ih je: »O bezumni i srca spora da vjerujete što god su proroci navijestili! Nije li trebalo da Krist sve to pretrpi te uđe u svoju slavu?« Evanđelist još dodaje: »Počevši tada od Mojsija i svih proroka, protumači im što u svim Pismima ima o njemu« (Lk 24, 25-27).

Iz ovoga kratkog ali dragocjenog Lukina prikaza očito je da Isus nije prihvatio samo faktografsko učeničko tumačenje onoga što se njemu u Jeruzalemu dogodilo, jer se takvo tumačenje zaustavlja na izvanjskome, vidljivome. Započeo ih je poučavati proročkom pristupu stvarnosti povezanom s vjerom, a njihovo nevjerovanje Pismu nazvao je bezumnošću i sporošću srca. Uputio ih je u razumijevanje događaja kao Božje povijesti spasenja, protumačio ih Pismom. Otkrio im je kako je ono što se zbilo s njime u Jeruzalemu sastavni dio Božjeg nauma o čovjeku i svijetu, njegova strategije ljubavi koja i kroz muku, zlo i smrt vodi k dobru. Kad je stigao u kuću, za stolom uzeo kruh, razlomio ga i dao učenicima, otvorile su im se oči vjere kojom su prepoznali Isusovu novu, preobraženu prisutnost. Postali su dionici zajedništva s njime na puno dubljoj razini nego li je fenomenološka. Uveo ih je u iskustvo postojanja koje nadilazi ono što ostvarujemo ovdje na zemlji i dao im okusiti kako su se započela ostvarivati obećana »nova nebesa i zemlja nova, gdje pravednost prebiva« (2 Pt 3,13). O tom načinu čitanja povijesti papa Benedikt XVI. u svojoj najnovijoj knjizi Isus iz Nazareta – Od ulaska u Jeruzalem do uskrsnuća piše: »Božjem je otajstvu navlastito da tiho djeluje. Tek malo-pomalo u velikoj povijesti čovječanstva on izgrađuje svoju povijest. Postaje čovjek, ali na način da ga suvremenici, mjerodavne snage povijesti mogu zanemariti. Trpi i umire i, kao Uskrsli, želi doći čovječanstvu samo po vjeri svojih kojima se očituje. On trajno tiho kuca na vrata naših srca i lagano nam otvara oči, kada mu ga otvorimo«. (str. 262-263).

Kako čitati suvremene događaje u Hrvatskoj i svijetu?

2. Poput učenika na putu u Emaus, danas mnogi u Hrvatskoj »putom pretresaju« događaje koji su se zbili u daljoj i bližoj prošlosti, tumače njihovo značenje prema svojim mogućnostima, sposobnostima i potrebama, ne uspijevajući se često složiti oko njih. Mnogi se bave zlom koje se očituje na različitim razinama osobnoga i društvenoga života, vide samo njegovu razornu moć, sumnjaju u sve, ne naziru budućnost, siju beznađe. Nije li to jednostran pristup koji omogućuje samo površan uvid u stvarnost? Uskrs nas poziva da uključimo proročke kriterije u naša hrvatska nastojanja oko razumijevanja i tumačenja onoga što nam se zbiva, da pri prosuđivanju stvarnosti primijenimo mjerila vjere koja nalazimo u Pismu. Valjalo bi u naše rasprave na osobnoj i javnoj razini uključiti Isusa Krista, da nam on iz Pisma tumači kako se Božji zahvati ljubavi, čiji je vrhunac u Sinovljevoj smrti i uskrsnuću, ostvaruju među nama, u našim ljudskim patnjama i stradanjima, nevoljama i promašajima, muci i smrti, te shvatimo da nijedno zlo koje nam se događa nije konačno ako do njega dopre snaga Božje ljubavi, milosrđa i praštanja, moćnijeg i od smrti. Da nam Isus svjetlom svoga Duha pomogne prodrijeti u ono što se u našim ljudskim događajima svakodnevno zbiva kao povijest spasenja te dosegnemo dublje iskustvo stvarnosti, postanemo dionicima onoga svijeta u koji je ušao on, te se oslobodimo straha, živimo u njegovoj uskrsnoj slobodi.

Ljudska povijest pred pravorijekom Božjega suda

3. Duboko nas je ovih dana pogodila prvostupanjska presuda haaškoga suda hrvatskim generalima. Neki su – poneseni osjećajima – iskazivali ljutnju i protivljenje, dizali glas protiv nositelja javnih dužnosti u zemlji i inozemstvu, i nisu dalje otišli od nemoćnoga iskazivanja vlastitih emocija. Valja se usuditi i te teške događaje čitati Božjim mjerilima te uz pomoć vjere shvatiti da su svaka žrtva i nepravda, svaki prijezir i progon ugrađeni u konačni ishod pravde i uspjeloga života koji dodjeljuje samo Bog snagom svoje ljubavi. On prašta, uzdiže, liječi, ispunja, daruje smisao, ostvaruje istinu. U Isusovoj pobjedi nad zlom i smrću, ostvarena je pobjeda pravde i istine za svakoga od nas, osobito ugnjetenoga i nepravedno osuđenoga čovjeka. Zato vjernik poput Alojzija Stepinca stoji pred ljudskim sudom mirne savjesti i kao Isus prima na se i krivi sud i osudu, siguran da konačni pravorijek o nama i povijesti ne ovisi o ljudskim mjerilima nego o Božjem sudu ljubavi. Stoga, Pobjedniku nad smrću povjerimo sve ono što nas u ovom trenutku tišti i boli na osobnoj i narodnoj razini, te ispunjeni nadom surađujmo s njime na ostvarivanju istinitoga i pravednoga društva.

S voćinskom Gospom na putu

4. Braćo i sestre. Razmišljajući o tome kako nam se u našem osobnom i narodnom hodu pridružuje Isus kao učenicima na putu u Emaus, pred očima nam se nižu brojna hodočašća, napose voćinska u Godini Gospe Voćinske na kojima nam on tumači smisao našega zemaljskog hoda i konačne sudbine. U nama snažno odjekuje Isusova riječ s križa: Evo ti majke (Iv 19,26). Njezinu čudesnu prisutnost i majčinsku ljubav osjećamo i u ovom povijesnom trenutku. Ona pod križem naših sadašnjih nevolja moli s nama da se u Hrvatskoj i svijetu, snagom Isusova Duha ljubavi ostvari pobjeda dobra nad zlom, života nad smrću. Pozivam vas da u tom raspoloženju nade cijeloga mjeseca svibnja pred likom Gospe Voćinske u velikoj uskrsnoj pedesetodnevici molite dar Duha Svetoga za svakoga od nas, za dobro naših obitelji, naše mjesne Crkve i cijele domovine, napose za uspješan pastoralni pohod pape Benedikta XVI. Hrvatskoj. Molit će s nama i sluga Božji papa Ivan Pavao II., utemeljitelj Požeške biskupije, koji je okrunio dragi lik naše Gospe Voćinske i koji će upravo 1. svibnja ove godine, u Nedjelju Božanskoga milosrđa, na početku marijanskoga mjeseca biti proglašen blaženim.

U radosti dubokoga zajedništva s uskrslim Gospodinom i njegovom Presvetom Majkom, zazivam na sve Božji blagoslov i sve od srca pozdravljam – vaš biskup Antun.U Požegi, 18. travnja 2011.


Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI