Savio se ružmarin diki za šešir

Slavonski šešir
(FOTO: alilovci.blog.hr)

17.06.2012. | Željko Lukić
Pregleda: 17244

Popularno pokrivalo za glavu, šešir ili klobuk, mijenjao se u gradu s modom, a u selu je stoljećima isti, no jedni i drugi su danas rijetkost.

Sjeća li  se netko malenog izloga u Mesničkoj ulici u kome se nalazilo nekoliko muških šešira? Tu je bio posljednji šeširdžija u Požegi i nema ga više, otprilike od početka 80-tih godina Rijetko ćemo danas vidjeti i šešir na muškoj glavi – nose ga uglavnom fiškali (odvjetnici), političari, snobovi… možda zato što misle da time pokazuju da je pod njima više pameti. Vidimo u gradu i poneke „dame“ s tim pokrivalom za glavu, a koliko im pristaje - bolje da ne komentiram.


Šeširdžija (Foto: Arhiv)


Seljaka, pak, s tradicionalnim šeširom može se vidjeti najčešće samo kao folkoraša u narodnoj nošnji. Čini se da ih sve manje nose čak i lovci kojima je služio za kićenje lovačkim znamenjem, a čak se slamnati na kupalištima povukao pred drugim laganim pokrivalima glave. Uglavnom se radi o svakovrsnim „šiltačama“.


A još 50-tih i 60-tih godina 20. stoljeća naši odrasli Slavonci su ih masovno nosili i u gradu i u selu (iako su se gradski i seoski dosta razlikovali) tako da se na fotografijama s visine velikih skupova i ne vidi gola glava.
Popularnost šešira između dva svjetska rata na ovim prostorima vidi se u požeškim novinama gdje požeške šeširdžije (klobučari) reklamiraju šešire „najnovije mode za dame i gospodu“. U selima je također bilo klobučara koji su ih proizvodili za suseljane i vašare. Možda još poneki takav se nađe samo u istočnoj Slavoniji.

Muški šešir u gradu mijenjao se kroz stoljeća – od cilindra, preko „halbcilindra“ do onih sa širokim ili uskim obodom. Tradicionalni seoski ostao je gotovo isti: crne boje, često s trobojnicom ili samo s jednobojnom trakom. Takav šešir je nakratko pokrio jednu od najuglednijih glava svijeta – pape Ivana Pavla II kad je boravio u Slavoniji.


Papa prilikom posjeta Slavoniji stavio slavonski šešir (Foto: IKA)

U selu su šešire odavno zamijenile jeftine plitke „šiltače“ od sintetike a u novije vrijeme i one duboke koje nose i stari i mladi. Pokrivala za glavu ima svakakvih, pa i ružnih poput obrnutog cvijetnjaka što ne spadaju niti među šešire niti među kape.

Zimi se mnogo rjeđe nego nekada nose čak i šubare, nekada popularne u mnogo verzija. Šezdesetih godina su djeca štitila glavu od hladnoće kapama s umjetnim krznom koje su se vezale ispod brade, a ljeti su se često nosili slamnati šeširi.  Na ta vremena kada je šubara bila zimski, a šešir ljetni odjevni predmet podsjeća stara izreka: „Lahko ti je poznati budalu: zimi nosi šešir, a ljeti šubaru“ (u drugoj verziji spominje se obuća: „lahko ti je poznati budalu: ljeti nosi čizmu, a zimi sandalu“).

Tradicionalne pjesme često spominju kape i šešire: prastara „Savio se ružmarin diki za šešir“, pa ona Antuna Nikolića - Tuce „Kapo moja poderana stara, nisi više za mene bećara..“, ili Pejakovićeva „Meni kažu da sam bećarina, što ja nosim šešir na očima“.  Brojne su i narodne izreke: „Čizma glavu čuva, a kapa ju samo pokriva“, „Ne možeš ludom kapu skrojit kad maše glavom“, (za čovjeka koji nikoga ne sluša) „Vesel je konda mu se njetko posro u šešir“, (za ljutita čovjeka) itd. Postoji i prezime Klobučar kao spomen na nekada ugledno zanimanje.


Seljaci bez šešira (Foto: Arhiv)

Prije je bio teško zamisliti Slavonca bez šešira kao i Meksikanca bez sombrera. Kako i zašto je možda najpoznatije svjetsko pokrivalo za glavu i simbol Slavonije relativno brzo nestalo s naših sokaka i trgova? Vjerojatno je tomu razlog sve veća motorizacija, komocija i praktičnost (teško je danas naći u javnim prostorijama čak i vješalice za odjeću), masovno nošenje jakni s kapuljačama, pojava drugačijih jeftinijih pokrivala za glavu među kojima vode duboke „šiltače“ ( tzv. bejzbol kape), a valja tomu dodati da proces izrade pravoga pustenog šešira nije ni brz ni jednostavan, pa tako ni jeftin (ne bih htio zamarati čitatelje detaljima o tome).

Obzirom da je crni seoski šešir jedan od vodećih simbola Slavonije, osim kod folkloraša i u suvenirnicama, u novije vrijeme viđamo ga i kao političku reklamu i u saborskim klupama.


Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI