Uz automobile vozile su konjske i volovske zaprege

Glavni požeški trg i parkirane zaprege
(FOTO: Arhiv)

18.03.2012. | Željko Lukić
Pregleda: 25496

„Vozili se u kolima Turci
kroz šaraglje ispale im … sablje“.

Ovaj mali detalj iz popularnog bećarca govori o tome kako slavonska zaprega ima utjecaja u govornom i pjevanom folkloru. Koliki značaj je imala u seoskom svakidašnjem životu ne treba ni napominjati – zapregom se prevozio svakovrsni teret i ljudi bilo da se radilo o radovima u polju, putovanjima ili svečanostima. Požeški trg je kao i mnogi drugi nekada vrvio raznovrsnim zapregama, a kao dijete pamtim da su iz rodnog mi Vetova dolazila kola i ostavljala se u našem dvorištu u Požegi dok seljani obave posao u gradu.




Na Terezinskom trgu nalazila se krčma čije veliko dvorište je bilo glavno požeško parkiralište za zaprege, ako se ne računa glavni trg. Tu funkciju je obavljala čak do 60-tih godina prošlog stoljeća. Danas se na tome mjestu gradi neka golema birtija koja nema veze ne samo s prošlom, nego ni s urbanističkom cjelinom ovoga trga, kao što neki pokušavaju uvjeriti javnost.




Gledamo danas mnogo kojekakvih slavonskih zaprežnih „revija“ s uparađenim zapregama, uglancanim kolima obavezno obojanim u žutu boju (kao da nema druge?),  kričavo obojanim i prelakiranim metalnim (pa i drvenim) dijelovima, okićenih raznim šarenim drangulijama i kožnim sicevima s naslonom. Mnogo je tu kiča i nakarade koji nemaju veze sa stvarnim nekadašnjim izgledom, iako su imućniji seljaci u prošlosti imali uljepšane očuvane zaprege. Iako se pri spomenu zaprege odmah pomisli na konje, valja reći da su kod manje imućnih seljaka, koji uglavnom nisu mogli priuštiti konja, u kola bili upregnuti volovi.

Prosječna seoska kola bila su sasvim drugačija: drvo je bilo sivo i rasušeno, metal na površini zahrđao,  orma i kožne „kajase“ (bilo je kajasa i od užadi) pocrnjeli od starosti, a sjedilo se na običnoj dasci preko koje je bilo prebačena stara deka. Običan seljak bi tek za svadbe i druge svetkovine - koliko je mogao - uljepšao i okitio zapregu, više prekrivajući mane „šarenicama“ (vunenim prekrivačima) nego bojajući truljave dijelove na kolima i konjima, jer je bilo preskupo bojati, a lakovi nisu ni postojali.

Za radove je zaprega sadržavala samo ono osnovno, a prema vrsti tereta uzimala se i dodatna oprema: „šemper“ (savitljivo drvo i lanci) kad bi se vozilo veliko bure ili nešto kabasto, „pauzna“ za sijeno, slamu i slično. Uvijek je valjalo imati pri ruci i kolomaz kojim bi se podmazivale osovine na kotačima kao i okrugla željezna tarna ploča na koju je bilo nasađeno rudo da bi se smanjilo trenje kod zakretanja. Još i danas stariji seljani znaju jako našminkanu curu reći da je „kolomazovica“. Zimi kad je bilo snijega vozilo se saonicama koje su bile još jednostavnije izrade nego kola, o čemu smo već pisali.



Sasvim druga priča su fijakeri u Požeškoj dolini koje su posjedovali rijetki vrlo bogati seoski gazde ili građani Požege. U većem broju su se nabavljale jednostavnije i jeftinije „čeze“ sa samo dva kotača. Bilo je i privatnih vlasnika kojima su njihovi fijakeri služili kao taksiji.



Premda takova zaprega nije ostavila usmene tragove u pjesmama  ili uzrečicama iz požeškog kraja (kao u onoj  iz Sombora), ipak se barem u posljednja dva stoljeća (ako ne i više) požeške prošlosti slobodno moglo reći da „fijaker stari ulicama luta..“



Koliko su gradska i seoska prijevozna sredstva dugo bila prisutna u gradu na Orljavi, svjedoče stare fotografije na kojima  uz prve automobile voze konjske i volovske zaprege, a zaprege su se još jako dugo kretale požeškim ulicama i kad su prešle na gumene kotače.



Svima poznati domaći izrazi vezani uz seosku zapregu su spomenute „šaraglje“ (ili šarage) – stražnji dio kola gdje je bilo mjesto za manje ugledne putnike ili teret. Još i dan danas onaj tko se vozio autobusom na zadnjim sjedalima zna reći: „sjedio sam u šaragljama“. Tu su i „vagiri“ (ili „vangiri“) na koje su bili upregnuti konji, te livča ili lijevča, koja je donjim dijelom bila spojena na osovinu korača, a gornjim se držala za stranicu zaprege. Ova posljednja stekla je kultni status u slavonskom rječniku samo zato što je - iskrivljena! „Kriva je livča“, znao bi Slavonac reći umjesto istoznačne fraze „pojeo vuk magare“, odnosno kada bi se zataškavale nevaljale stvari, a krivci se ne bi otkrivali.
 
Koliko je uzrečica, pjesama, poslovica u kojima se spominje kandžija, potega, vangir, rudo, orma, livče, šaraglje, kotači… Tako su djeca pjevala:„Cigo - migo na tri točka posrala te moja kvočka), a mudrost je nosila uzrečica „Uzdaj se u se i u svoje kljuse“  kao i za nesretnika na kome su se „slomila kola“, ili nagla čovjeka koji „trči pred rudo“.

Antologijski su stihovi Svatovca: „Stala kuma na potegu, pa sve veli neću, a na kuma namiguje da se kola kreću“, dok malo koji stariji Slavonac ne zna ove: „Curo moja metni mene na se / ako triba uzet ću kajase“ ili još poznatiju: „Mala moja, miči noge širom / da te baja opali vangirom“. Dakako, ovi predmeti su samo metafora za „nješto drugo“.



Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI