13.03.2016.
Vjeran Blašković
Pregleda: 10751
Ines Herceg
(FOTO: Vjeran Blašković)
Stručnjaci kažu ako želite izabrati zanimanje koje će u budućnosti biti traženo na tržištu da odaberete tehnološka zanimanja, programiranje, kodiranje, robotiku, automatiku i srodne tehničke struke. Specijalisti za takva područja i danas se zapošljavaju odmah nakon obrazovanja, a i u budućnosti će biti sve traženiji. U vremenu kada se sve robotizira i automatizira to je siguran odabir, rad s djecom na razvoju takvih znanja treba započeti od najmanje dobi.
Kako bi učenici u Hrvatskoj bili ukorak s vršnjacima u Europi s obrazovanjem o robotici i automatici pobrinuo se privatno financirani Institut za razvoj i inovativnost mladih (IRIM) iz Zagreba koji kao glavnu platformu za razvoj mladih vidi upravo u robotici i automatici. Do siječnja ove godine IRIM je imao 60-ak donacija hrvatskim školama i udrugama mladih koje su dobile Arduino didaktički materijal.
Arduino je otvorena računarska i softverska platforma koja omogućava stvaranje uređaja i naprava koje spajaju računala s fizičkim svijetom tj. stvaraju internet stvari. Osmislila ga je talijanska tvrtka SmartProjects 2005. godine rabeći 8-bitne mikrokontrolere.
Prednost ovakvog sustava je u tome što nema potrebe za lemljenjem elektroničkih elemenata, kao što se to nekada moralo raditi, već se sve radi programiranjem na računalu i prespajanjem pinova, slično kao Lego kockice. Učenici koristeći ovakav sustav u nastavi stječu znanja računalnog programiranja, upravljanja mikrokontrolerima, razvijaju kreativnost, inovativnost i tako u današnje digitalno doba stječu neophodna znanja i vještine koje će im uvelike pomoći u njihovom daljnjem školovanju i radu.
Dvije donacije IRIM-a došle su i u Požeško-slavonsku županiju, u OŠ Vladimir Nazor u Trenkovu i Gimnaziju u
Požegi gdje smo i provjerili o čemu se radi i kakve novosti donosi Arduino didaktički materijal u obrazovni sustav.
Sanja Grabusin
- Učenici su dobili konkretnu primjenu znanja programiranja na računalu. Kako odradimo koju naredbu u programskom jeziku tako ju primijenimo na Arduinu. Mogućnosti su neograničene. Semafor se može isprogramirati i na Arduinu izraditi za 5 minuta - priča nam profesorica informatike u Gimnaziji Sanja Grabusin.
Gimnazijalci su početkom školske godine od IRIM-a dobili 10 Arduino kompleta vrijednih oko 500 dolara, a profesorica Grabusin ga je u nastavu probno uvela s 3.a razredom matematičkog smjera.
Mario Zelić i Stjepan Gotovac
- Programiramo u računalnom jeziku C++, putem USB sučelja računalo je spojeno s Arduino elementima. Tako smo na računalu isprogramirali vrijednosti i na Arduino sučelju složili elemente i dobili termometar koji mjeri temperaturu u prostoriji i prikazuje ju na malom zaslonu - objašnjavaju nam Ines Herceg, Stjepan Gotovac i Mario Zelić, učenici 3.a razreda. Ines kaže kako su na nastavi prije samo programirali, a sada je programiranje dobilo konkretnu primjenu u fizičkom svijetu putem Arduina.
- Radili smo program i složili Arduino elemente tako da dobijemo disko svijetla koja se pale na određene frekvencije. Spajali smo zvučnik, senzore, mikrofon i led diode - ispričala je Ines.
Govore nam da je robotika danas svugdje i da će im ova znanja pomoći u njihovim daljnjem obrazovanju. Mario Zelić kaže da će studirati medicinu, ali da je i tamo robotika sveprisutnija te mu primjena ovakvih znanja može samo pomoći.
Profesorica Grabusin pojašnjava kako učenici rade u parovima, jedan učenik programira, a drugi slaže elemente. Učenici Gimnazije ovom su donacijom i primjenom Arduina ušli u svijet tehničkih struka i znanja koja se više stječu na tehničkim školama.
Napredniji Arduino sustavi mogu biti programirani u prave robote. U smislu daljnje robotizacije Hrvatske IRIM je osmislio i sustav robotičke lige Croatian makers, natjecanja u robotici u koje će biti uključene osnovne i srednje škole te udruge mladih.
Hrvatskoj slijedi prava robotička revolucija.