¨Nemamo izbora. Moramo povećati postojeći sustav i pratiti zakonsku regulativu¨

Anto Bekić, direktor Komunalca
(FOTO: Aleksandar Grlić)

08.07.2015. | Aleksandar Grlić
Pregleda: 4033

Na žurno sazvanoj konferenciji za medije direktor Komunalca Anto Bekić je pokušao obrazložiti razloge za povećanje naknade za odvoz otpada za otprilike sedam kuna po domaćinstvu. Zapravo se konferencija pretvorila u veliku žalopojku. Komunalac gubi novac odvojenim prikupljanjem otpada, nakon izgradnje regionalnog odlagališta mogao bi ga gubiti još više, a i poštenija naplata po količini predanog otpada, a ne po kućanstvu bi mogla biti također neisplativa. Dok na zapadu neki okreću veliki novac na poslu s otpadom, kod nas stvara gubitke, na dobitku će biti tek nekolicina radnika koji će uskoro zaposliti na odvoženju i sortiranju korisnog otpada.

- Trenutno prodajemo papir za 30 lipa po kilogramu, 300 kuna po toni što zapravo ne može pokriti naše troškove. Na staklu plaćamo 220 kuna po toni samo da se odveze. Najveći problem je plastika, neke frakcije možemo prodati, ali to je po minimalnoj cijeni. Naš rad na prikupljanju, prebiranju i prešanju ne može pokriti niti tu cijenu. Kao komunalno društvo jedinica lokalne samouprave dužni smo svake godine prijaviti pokazatelje prikupljenih i predanih količina Agenciji za zaštitu okoliša koja podatke analizira, donosi zaključke iz kojih mogu u kratkom roku proizići neke kazne za one koji to ne izvršavaju. Jednostavno nemamo izbora nego ovaj sustav povećavati i pratiti zakonsku regulativu - požalio se Bekić.

- To je često teško razumjeti našim korisnicama. Građane molimo da sakupljaju otpad, a time se čine samo veliki troškovi. U konačnici se mora smanjiti količina otpada koji se odlaže jer ćemo nakon izgradnje regionalnih centara za gospodarenje otpadom koji se najavljuju 2018. godine ići na zatvaranje odlagališta na Vingradinama i otpad ćemo iz Požeštine voziti u Novu Gradišku na budući centar. Tamo ćemo plaćati po toni odloženog otpada. Moramo smanjiti količinu otpada jer ćemo to platiti, a ta će se cijena uvijek preliti na korisnika koji otpad proizvodi. Trenutno zbrinjavamo oko 15.000 tona godišnje. Mene je strah dana kad dobijemo cijenu od nekih 300 kuna po toni da trebamo platiti. Bojim što će se dogoditi s cijenama usluga za građane i tvrtke. Mi smo sada na putu da moramo što više razdvajati otpad i što manje ga imati kroz par godina u našu zelenu kantu jer će nas to opteretiti cijenama - dodaje Bekić.


-  Sada smo obuhvatili rad ljudi koji već sada moraju ući u sustav. Neodrživa je varijanta da subotama radimo taj posao. Postojeće ljude opterećujemo dodatnim radom koji košta. Po našim projekcijama morat ćemo imati dvije ekipe ljudi, dva vozača i četiri pomoćna radnika koji će po planu dovoza svaki dan skupljati korisni otpad. Sustav neće više moći funkcionirati na dvomjesečnom odvozu nego moramo ići jednom mjesečno - nastavlja Bekić o povećanim troškovima i potrebi za novim radnicima.


U nekim općinama i gradovima u Nizozemskoj se odlaganje korisnog otpada ne naplaćuje i time se motivira ljude na recikliranje. Ostali otpad se naplaćuje po vrećama i sustav funkcionira, a cijene njegovog zbrinjavanja su manje nego kod nas osim ako niste stvarno veliki proizvođač otpada. U Požeštini svi plaćaju jednako bez obzira na količinu, bez obzira na to jeste li samac ili deseteročlano kućanstvo. Mala tvrtka s jednim uredom plaća često kao i pogon koji proizvodi tone otpada.

- Zapravo je tu gospodarstvo izvuklo najveću korist jer si smanjuju troškove, mnogi imaju cijene odvoza po kontejneru. Napravili smo sada korekciju cijena koje smo naslijedili još iz 2010. U gospodarstvu su svrstani svi u istu kategoriju, a nisu doslovno svi isti proizvođači otpada. To je činjenica, od toga ne možemo pobjeći. Koliko sam čuo od djelatnika Ministarstva zaštite okoliša da su EU direktive takve također da se moraju izjednačiti cijene gospodarstva i kućanstva. To je nešto što nas može vrlo brzo dočekati kroz zakone na razini države - kaže direktor Komunalca.

- Svi skupa u Hrvatskoj, komunalna društva čekamo famoznu uredbu o komunalnom otpadu koju Ministarstvo priprema dobrih godinu dana. Najvjerojatnije će se uvesti obaveza da se ugrade sustavi za identificiranje korisnika. Na svim kamionima se moraju ugraditi odgovarajući senzori i na svim kantama čipovi s bar kodovima da se može prepoznati koliko je puta mjesečno korisnik izvezao otpad. Vjerojatno će se po tome plaćati, očekujemo izlaženje uredbe, ne znamo zašto je tako otežu. To će nam donijeti dodatni napor i ne znam koliko je to mudro. Međutim, tvrde da je to dio EU direktiva i da se to također mora ispuniti - odgovara Bekić o poštenijoj naplati.

Direktor Komunalca je pokušao odgovoriti na optužbe gradskog vijećnika Mire Rašića kako je ovo poskupljenje neosnovano jer je sortiranje otpada u velikoj mjeri sufinancirano preko Fonda za zaštitu okoliša te fondova EU. Nije pak odgovorio što je sa zadržanom dobiti koja je Komunalcu pripala nakon podjele Tekije i može li učinkovitije gospodariti otpadom.

- Tu je izneseno zaista puno netočnosti, spominje se 20-postotno povećanje, a ono je 16 posto, kaže se da Fond za zaštitu okoliša financira 60 do 80 posto. To nije točno, za Grad Požegu je financiranje 40 posto. U svakoj rečenici ima nešto što nije doslovno točno tako da bolje da ne komentiram previše. Sudjelujemo na natječajima i sve naše projekte apliciramo prema Fondu. Dobili smo zadnjih par dana nekoliko pozitivnih odluka, međutim Grad Požega je svrstan u kategoriju od 40 posto subvencija - odgovara na kraju Bekić na samo mali dio Rašićevih optužbi.


Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Jeste li zadovoljni rezultatima Izbora?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI