Čak 21.536 Slavonaca u dvije je godine proglasilo osobni stečaj

Bankrot
(FOTO: poslovni.hr)

17.3.2021. | 09:28 | Glas Slavonije
IZVOR: Glas-slavonije.hr
Pregleda: 2337

Financijska agencija poslala je od 2019. do 8. ožujka ove godine općinskim sudovima 115.624 prijedloga za provedbu jednostavnog postupka stečaja potrošača, poznatog i kao osobni bankrot. Prijedlozi su poslani sudovima za one potrošače koji su u trenutku podnošenja prijedloga ispunjavali propisane uvjete za provedbu jednostavnog postupka stečaja.

U protekle dvije godne na općinskim sudovima u Slavoniji i Baranji primljeno je ukupno 24.245 predmeta vezanih uz jednostavni stečaj potrošača, a riješeno je 21.536 predmeta.

Poziv i očitovanjeOsobni bankrot, ili jednostavni stečaj potrošača, uveden je 1. siječnja 2019., kada je na snagu stupio Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o stečaju potrošača. Od tada Fina građanima koji u Očevidniku redoslijeda osnova za plaćanje imaju evidentirano neplaćeno do 20.000 kuna na osnovi glavnice i u blokadi su neprekidno duže od tri godine poštom dostavlja poziv da se u roku od 15 dana očituju jesu li suglasni da se nad njihovom imovinom provede jednostavni postupak stečaja potrošača. Takvih poziva građanima je 2019. i 2020. te od 1. siječnja do 8. ožujka ove godine dostavljeno 162.788. Samo u siječnju, veljači i osam dana ožujka ove godine poslana su ih 3373. Kada poziv stigne, građanin se mora očitovati je li suglasan s osobnim bankrotom. Međutim, ako se građanin koji je tu "ponudu" dobio od Fine ne očituje, smatra se da je suglasan da se bankrot pokrene. Pozivi koji građanima nisu uspješno uručeni poštom objavljeni su i na e-oglasnoj ploči sudova.


"Najveći dio pitanja i nejasnoća građana odnosi se baš na jednostavni stečaj potrošača. Ljude jednostavni stečaj buni jer on ne rješava trajno njihovu situaciju. Kod toga je glavni problem da se tu ne računaju stavke koje su isknjižene, što znači da se jednostavni stečaj potrošača može ponavljati u nedogled. Naime, kada ‘skinete‘ aktivni dio, sljedeći vjerovnici, koji primijete da ste se odblokirali, ponovno pokreću ovrhe. Drugi problem je što je sudska praksa neujednačena u smislu trajanja postupka i vjerovnici ne znaju koliko će postupak trajati i hoće li se vidjeti u evidenciji da su prošli taj postupak. Jedni odmah nestanu iz evidencije, a drugi još dugo ostaju. Banke na to jako loše reagiraju i kada vide da ste prošli jednostavni stečaj potrošača, zatvoreni ste za druge proizvode. Mlađe ljude koji imaju potrebu rješavanja stambenog pitanja ili kredita uvijek savjetujemo da dobro razmisle o jednostavnom stečaju potrošača i pokušaju se dogovoriti s vjerovnicima", kaže Igor Škrgatić, predsjednik Udruge Padobran, koja se bavi financijskim opismenjavanjem građana.




Nekretnine sigurneKako objašnjava Igor Škrgatić, u Fini postoje aktivne i neaktivne stavke. "Ako je ovrha starija od tri godine i po njoj se nije ništa radilo ni naplatilo u posljednjih šest mjeseci, onda se deaktivira. Prelazi u isknjižene stavke. Ideja zakonodavca bila je da se demotivira vjerovnike koji su jako dugo u ovršnim postupcima, da ovrha prestane biti aktivna, ali je to u koliziji s jednostavnim stečajem potrošača. Naime, dogodi se situacija da imate 20.000 kuna nekih dviju ovrha u redoslijedu, a tu su od treće do sedme ovrhe, koje su starije od tri godine i koje su se u nekom trenutku deaktivirale. Na aktivnom dijelu je, dakle, samo 20.000 kuna i odjednom ste kandidat za jednostavni stečaj potrošača, prođete kroz stečaj, briše se tih 20 tisuća kuna, a onda oni deaktivirani vjerovnici vide da ste odjednom odblokirani i isplati im se opet aktivirati svoje ovrhe", kaže Škrgatić. Ističe kako građani strahuju da će, ako pokrenu osobni bankrot, završiti na ulici.

"Ljudi se boje da će im, ako imaju nekretninu u vlasništvu, u jednostavnom stečaju potrošača netko tu nekretninu uzeti, no nekretnine se tu ne računaju i ako imate nekretninu u vlasništvu, ona se ne može unovčiti. Naravno, osim ako nije već pokrenut neki drugi ovršni postupak na toj nekretnini", objašnjava predsjednik Udruge Padobran. Kaže da je jednostavni stečaj potrošača zaživio u Hrvatskoj, no smatra da on nije rješenje jer građani s tim nisu izišli iz prezaduženosti. "Rješavaju se posljedice, a ne uzroci. Mi pokušavamo promovirati individualni pristup. Ljudima je potrebno individualno savjetovanje o dugu da se vidi što je rješenje za svakoga pojedinačno. Ima ljudi koji ne mogu izići iz te svoje situacije, ali ima i onih koji će raditi još 20 godina i nekako će se već riješiti dugova", zaključuje Škrgatić.

Sandra Lacić za Glas Salvonije


Samo registrirani članovi mogu ocjenjivati i komentirati članke. Ako još niste registrirani, registrirajte se ovdje. Ako jeste registrirani, prijavite se ovdje.

ANKETA
Koje je vaše mišljenje o euru godinu dana nakon uvođenja?
Kliknite na opciju za koju želite glasati.
Oglašavajte se na 034 portalu jer:
više od 300.000 korisnika mjesečno
više od 2 milijuna otvaranja stranica svakog mjeseca
Pročitaj više

IMPRESSUMUVJETI KORIŠTENJAPRAVILA PRIVATNOSTI